LINDESNES: — En firefelts vei vil være et avgjørende tiltak for utvikling av næring, arbeidsmarked, bosetting og levekår i hele Agder. På dagens E39 er 75 prosent av dødsulykkene møteulykker, mot 40 prosent på landbasis. Målet er null trafikkdrepte, og konseptvalgutredningen konkluderer med at en firefelts vei gir færre trafikkdrepte, skriver Venstre i en resolusjon fra helgas årsmøte.

Partiet mener at Sørlandet trenger en god og moderne infrastruktur på vei og skinner.

I tillegg til firefeltsvei gjennom landsdelen og helt til Stavanger, vil partiet ha en ny og moderne høyhastighetsjernbane fra Oslo til Stavanger via Kristiansand og Grenland.

— Agder Venstre mener videre at jernbanetraseen Stavanger – Kristiansand – Grenland – Oslo bør gå der hvor folk bor og der næringslivet er. Jernbanen må settes i stand til å frakte folk og gods raskt og effektivt mellom de sentrale byene i regionen og ut av regionen, skriver partiet.

— Det er mange i partiet som er tilhengere av firefeltsvei. Men det er også mange som er opptatt av økomisk ansvarlighet og miljøhensyn, supplerer fylkesleder Heidi Foyn Thomassen overfor fvn.no.

Hun mener dagens KVU - konsekvensutredning - tar utgangspunkt i dagens jernbane, og at den mangler en avlastningsfunksjon for veinettet. Dette vil forholde seg helt annerledes om lyntoget og en tilhørende intercityforbindelse kommer på plass, fremholder hun.

— Vi kan ikke ta hele trafikkveksten på vei. KVU-en har et dårlig meningsgrunnlag, med for mange "om" og hvis". I Venstre ønsker vi en regjering som kan få til begge deler: firefelt og lyntog, sier Foyn Thomassen, som presiserer at Venstre ønsker en økonomisk forsvarlig samferdelsløsning.