AGDER: Fredag morgen var det snøkaos på E 39 etter at det natt til fredag kom 10–15 centimeter med snø langs kysten. Innen klokken 06.00 hadde seks vogntog enten stanset eller kjørt ut på E 39 mellom fylkesgrensa til Rogaland og Kristiansand.

Minst tre av vogntogene er bekreftet å være utenlandske. Nå ønsker Norsk Yrkessjåfør Allianse at de utenlandske trailerne blir bedre fulgt opp av myndighetene.– Problemet ligger i utstyret og opplæring av utenlandske vogntogførere. Vi ser det gang på gang at rumenske og bulgarske sjåfører ikke har peiling på norsk vær og føre. Mange vet ikke engang hvordan de skal få på kjetting, sier leder for Norsk Yrkessjåfør Allianse, Heine Skyvulstad til fvn.no.

– Oppdragsgiverne bør gå i seg selv

Han synes også det bør gå opp et lys for oppdragsgiverne når de utenlandske vogntogene gang på gang sliter på føret.

– Speditører og fiskeindustrien bør gå i seg selv og se hva de bruker penger på, når fisken blir liggende i en skråning på E 39, undrer Skyvulstad seg.

Mer synlig politi

Han ønsker at veimyndighetene og politiet blir mer synlige på veiene og sjekker vogntogene.

– De har vært flinke ved ferjekaiene som i Kristiansand, men de bør også være mer synlige ute på veiene, for det er ikke alle som kommer med ferja fra Danmark, sier han.

– Vegrer seg mot kjettinger

Han har fått indikasjoner på at de utenlandske sjåførene også vegrer seg for å bruke kjettingene.

– De forteller at de må betale for kjettingene selv og at de derfor vegrer seg mot å sette de på for de må betale selv når de blir slitt, hevder Skyvulstad.

Norsk Yrkessjåfør Allianse har også hatt møter med Transport— og høringskomiteen på Stortinget for å få mer penger til Statens vegvesen og politiet slik at de kan prioritere vogntogene.

Overrepresentert

Skyvulstad er ikke i tvil om at de utenlandske sjåførene er overrepresentert i slike ulykker.

– Vi har en oversikt som sier at av 121 uhell med vogntog i Norge de første to ukene i år, så involverte 79 av de utenlandske vogntog, hevder han.