SØGNE: Bakgrunnen er at mange frykter at utbygging langs dagens vei vil skjære rett gjennom de viktigste boligområdene i kommunen.

Veivesenets opprinnelige forslag om E 39-trasé enten langs dagens vei, eller langt inne på heia med stor avstand til Tangvall, har begge møtt motbør i kommunen.

Det nye forslaget baserer seg på doble tunnelløp gjennom fjellet øst for Tangvall. Disse strekker seg ca. 2,5 kilometer vestover og munner rett etter Lunde.

— Vi har nå lansert dette som en kompromissløsning mellom de som ønsker dagens trasé, og de som frykter støy på Tangvall og Lunde og vil ha en indre veitrasé, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder i Statens vegvesen.

INN HER: Tunnelløsningen som nå skisseres går inn i fjellet på Kleppland like øst for Tangvall. Foto: Kjartan Bjelland

Får trafikken bort

— Med denne løsningen får vi trafikken bort fra sentrum, men vi kan likevel bygge kryss der det er ønskelig, sier han.

Skissene til traseen ble nylig tatt fram i et arbeidsmøte med administrasjon og politikere på rådhuset i Søgne, til vurdering sammen med tidligere kjente traséforslag.

— Nå henter vi inn innspill og argumenter for og imot de ulike alternativene. Dette skal så ende opp i et planprogram for ny motorvei mellom Søgne og Vigeland, sier Tvedt.

Veien vil ha en byggefri sone på 100 meter i hver retning, og vil derfor legge restriksjoner på en korridor med bredde på hele 220 meter.

- Interessant

Tom Løchen (H) sier at politikerne er splittet i synet på den nye motorveien.

— Jeg har forståelse for at noen ønsker veien vekk fra Tangvall, men vi kan ikke ha den langt inn på heia. Kompromisset som veivesenet nå lanserer er interessant og virker lovende for meg, sier han til Fædrelandsvennen.

Det nye alternativet skal nå tas opp i partigruppene, før politikerne igjen møtes for å diskutere planen i kommunestyret 30. mai.

Løchen er klar på at politikerne må finne en løsning i nærheten av dagens veitrasé.

UT HER: Tunnelåpningen munner ut like foran der Lunde skole ligger i dag, ved krysset Lohneveien/Repstadveien på Lunde. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi må ha en mellomting mellom dagens trasé og en indre trasé. Vi mister tilknytningen til E 39 helt hvis veien plasseres en mil innpå heia, sier han.

Han trekker også fram den kommende utbyggingen med 1500-2000 boliger på Kjellandsheia som et viktig argument for å ha traseen nær Tangvall.

— Jeg tror heller ikke støy blir noe større problem enn i dag. Veien kan også legges under lokk, men jeg ser at 220 meter er bredt, og derfor ser vi nå også på andre alternativer, sier han.

Ønsker dagens trasé

Christian Eikeland (Frp) sier at partigruppa har som klart utgangspunkt at veien skal gå i dagens trasé.

— Det vil være rimeligst og raskest å få til, og det er vårt utgangspunkt. Vi vil ha ferdige planer på bordet raskest mulig, slik at vi kan få de inn i neste rullering av Ntp.

Han sier at de nye forslagene fra veivesenet ennå ikke er diskutert i partigruppa, og at de er åpne for gode løsninger for beboerne på Lunde, men at dagens trasé er eneste alternativ.

Gruppeleder i Ap, Solveig Kjelland Larsen, synes veivesenets nye alternativ virker interessant, spesielt med tanke på å spare arealene rundt Tangvall og Lunde.- Den nye veien vil ta mye plass, og jeg tror vi kan skjerme utviklingen av arealene til næring og bolig dersom den legges i den foreslåtte traseen, sier hun, og presiserer at saken ennå ikke er diskutert internt.

Behandles til høsten

Planprogram som skal avklare hvilke alternativer som skal utredes skal ut på høring, og Nils Ragnar Tvedt Tvedt regner med at den behandles i kommunestyret i Søgne til høsten.