KRISTIANSAND: — Det aller viktigste vi kan gjøre er å fjerne bussforsinkelsene over Lundsbroa, sier leder for sekretariatet til areal- og transportutvalget i Kristiansandsregionen (ATP-utvalget), Øystein Holvik.

Kommunene i regionen søkte om 472 millioner kroner i belønningsmidler fra staten, men fikk "kun" 280 millioner. Pengene skal brukes til å styrke kollektivtrafikk og gang- og sykkelmuligheter i regionen.

Overbelastet

To nye broer over Otra var blant forhåpningene da ATP-utvalget la fram sin ønskeliste i februar. Broa fra 1938 er overbelastet, og må få avlastning.

— Både kollektivfeltet og gang/sykkelveiene fungerer dårlig fordi de er for smale. Bussene hindres, og det er konflikt mellom syklende og gående, sto det i søknaden om belønningsmidler.

Der ble det foreslått å bygge en ny gang- og sykkelbro litt syd for Lundsbroa. I tillegg ble det tatt til orde for en gang- og sykkelbro fra nordøst i Kvadraturen til Kjøita. Dette ville hjulpet både for sykkelekspressveien og for gangtrafikken mellom Universitetet i Agder og sentrum.

Samlet pris for de broene vil være rundt 125 millioner kroner. Dermed vil broene legge beslag på en tredjedel av pengene om de skal realiseres.

Forsinkelser

— Vi er nødt til å gjøre noe slik at kapasiteten over elva blir bedre, men det blir neppe to broer. Såpass kan jeg si, sier Øystein Holvik.

Han sier at bussen forsinkes med fem minutter over broa i rushtiden.

— Det høres kanskje ikke så mye ut, men fem minutter er mye for dem som kanskje ikke bruker mer enn fem minutter med bil, sier Holvik.

Daglig leder Siv Wiken i Agder Kollektivtrafikk bekrefter at Lundsbroa er en flaskehals som må løses.

— Det er et kritisk punkt. Får vi bedre fremkommelighet, øker det regulariteten. Det betyr mye for passasjerene, sier Wiken.

Må virke

Han opplyser at sekretariatet skal foreslå tiltak når sommerferien er avviklet. Så skal AKT-utvalget bestemme seg i september. Samferdselsdepartementet har ifølge Holvik gitt dem frie rammer

— Det viktige er at man innfører tiltak som faktisk virker. Hvis biltrafikken øker, så kan penger bli trukket tilbake, sier Holvik.

En rekke kollektivtiltak er allerede bestemt fordi de må settes i verk allerede fra midten av august. I september innføres rushtidsavgift i Kristiansand. Før det må busstilbudet være styrket.

— Heldigvis fikk vi et såpass bra beløp at vi ikke må redusere det vi allerede har bestemt, og det er fortsatt noe igjen, men ikke til alt vi ønsket oss, sier Holvik.

Avviser ikke

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) i Kristiansand er medlem av ATP-utvalget. Han har ikke gjort seg opp mening om hvordan pengene skal brukes.

— Det blir feil rekkefølge å gå ut med min konklusjon før vi har behandlet saken, sier han.

— Tror du det er mulig med to nye broer?

— Det er ikke umulig. Vi må tenke muligheter, og se på hva som kan løfte byen, sier Grundekjøn.