KRISTIANSAND: Fredag ble det hengt opp et stort Start-banner med Color Line-logo på veggen til terminalbygget til danskebåtene i Kristiansand.

Problemet er at banneret ble hengt over skiltet med logoen til Fjord Line.

— Gjort med overlegg

— Jeg dro litt på smilebåndet da jeg hørte dette. Jeg synes det blir for barnslig. Dette har de gjort med overlegg, det er det ingen tvil om. De brukte to timer på å henge det opp, sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal, til Fædrelandsvennen.

Han ble oppmerksom på tildekkingen fredag kveld.

- Det føyer seg inn i rekken over saker fra den kanten. Jeg tar det med humor, men samtidig er det jo trist at det skal være sånn.

Fjord Line hadde sesongens siste rute til Hirtshals 1. september, men har allerede startet billettsalget til neste års avganger som starter opp igjen i mai. Selskapet ønsker å ha logoen sin synlig i Kristiansand hele året.

— Color Line kom med et forslag for en stund siden om at de skulle få ta ned all Fjord Line-reklame de månedene vi ikke seiler. Havnedirektøren grep inn og sa at de ikke ville gå med på dette. Siden det er to aktører i byen skulle begge får profilere seg hele året, sier Fardal.

Da Fædrelandsvennen snakket med ham lørdag formiddag, fortalte han at Fjord Line ville kontakte Havnevakten for å få ordnet opp.

- Vi kommer til å gå den formelle veien via havnen og gjøre dem oppmerksom på dette slik at de kan legge til rette for at vår profilering får stå.

Må flytte banneret

Havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand, kjente ikke til at logoen var tildekket da Fædrelandsvennen tok kontakt.

- Color Line har søkt om å få henge opp et Start-banner og det har vi gitt tillatelse til, men jeg var ikke klar over at dette var hengt over Fjord Lines logo. Det har ikke vært hensikten, sier havnedirektør Halvard Aglen.

Etter å ha sjekket opp i hva som har skjedd, forteller han at havnen har vært i kontakt med begge parter i saken.

— De har blitt enig i at bannerne skal justeres så de ikke dekker logoen. Dette skal skje i løpet av helga, sier Aglen.

Brukte gamle skruer

Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line, forteller at det er et innleid selskap som har hengt opp banneret på vegne av Color Line.

- I to-tre år nå har vi hatt noen bolter med skrukarabiner hengende på veggen hvor vi fra tid til annen har hatt oppe bannere. Vi ringte og bestilte dette banneret oppsatt, men denne gangen hadde konkurrenten hengt opp skilter tre steder på bygget, og den ene plassen var akkurat der krokene våre henger, sier Grønberg.

— Havnevesenet har nok blitt kontaktet av Fjord Line, for de ringte oss og gjorde oss oppmerksomme på dette. Vi har sagt at vi skal flytte dette ved første mulige anledning, og det blir på mandag.

- På mandag?

— Ja, dette fikk vi vite fredag ettermiddag og da var det ikke mulig å ta kontakt med firmaet som gjorde jobben for oss.

Skal dekke til eget skilt

- Hvor skal banneret henge nå?

- Siden konkurrenten føler vi ødelegger for dem, tar vi dette vekk og henger det opp over vår egen logo i stedet. Det er ikke noe problem for oss. Vi vil ha dette synlig, for det viktigste for oss er å markere i forhold til kampen som skal være neste helg. Vi vil mobilisere til å få publikum til kampen og benytter den anledningen vi har, og blant annet har vi banner som vi benytter av og til.

- Skjønner du at Fardal synes dette var barnslig?

— Jeg hadde skjønt det om vi hadde gjort dette for å med vilje dekke over deres logo, men det er ikke det som har skjedd. Vi driver mer seriøst enn å dekke til konkurrentens logo med vond vilje, det burde de fleste forstå. Har Fardal oppfattet dette som et barnslig bidrag i konkurransen vi har, så får det stå for hans regning.