KRISTIANSAND: — Jeg kan ikke forsvare å bruke ei krone mer på Kongsgård/Vige hvis byutviklingstyrets vedtak blir stående. For det umuliggjør en forsvarlig utvikling av ny havn, sier Haartveit til Fædrelandsvennen.Sammen med teknisk direktør Asbjørn Grøvan har Haartveit de siste dagene jobbet intenst for å få toppolitikerne i formannskapet i Kristiansand kommune til å endre på vurderingene flertallet i fagutvalget byutviklingsstyret gjorde forrige uke. Toppene lyttet

Og i går valgte toppolitikerne i formannskapet (minus SV) å lytte. De godtar ikke at byutviklingsstyrets vedtak skal behandles i bystyret før formannskapet har fått sagt sitt. Dermed er hele planen for havneflytting utsatt til mars. Dette er helt uvanlig fremgangsmåte. Torbjørn Urfjell (SV) mener formannskapet på en utidig måte overprøver kommunens fagutvalg.- Nei. Vi kan behandle hva vi vil. Dessuten har ikke byutviklingsstyret overskuet konsekvensene av sine vedtak, dessverre. Kristiansand havn fikk nasjonal knutepunktstatus fordi vi lovet å skaffe bakarealer for 50 til 100 år fremover. Ny havn skal tjene næringslivet. Da må vi legge til rette, ikke gjøre det motsatte, sier varaordfører Bjarne Ugland (Ap) til Fædrelandsvennen.Et politisk drama pågår i kulissene. Ugland og gruppeleder Tore Austad (H) er rasende på partifellene i byutviklingsstyret som valgte å sette miljøhensynene foran havnas behov, etter å ha vært på en privat befaring med barn- og unges representant Rita Galteland.Etter det Fædrelandsvennen erfarer skal Høyres gruppemøte mandag ha vært livlig. Hans Otto Lund, leder av byuviklingsstyret, skal ha fått kritikk for å ha latt seg overbevise av barn og unges representant, Rita Galteland.Formannskapet ba i går om at havnedirektør og teknisk direktør fortalte om konsekvensene av byutviklingstyrets vedtak. Det fikk Torbjørn Urfjell til å snakke om feilaktig saksbehandling. Dramatisk

Havnedirektør Haartveit og teknisk direktør Grøvan la ikke skjul på at byutviklingsstyrets vedtak etter deres mening er dramatisk. De pekte på en rekke konsekvenser, men fokuserte på følgende tre:Byutvikling vil ikke legge kai ut til skjæret Vikeboen. Ifølge Haartveit betyr det 60 millioner ekstra i utgifter til å sprenge ned skjæret, pluss betydelig merkostnad fordi kai må fundamenteres på dypere havnivå innenfor.Byutvikling vil sprenge mindre i Ringåsen for å verne landskapet. Ifølge Haartveit umuliggjør det havn. - Ei moderne havn trenger bakarealer. Vi skal betjene lasteskip.Vi forutsetter 200 meter fra kaikant til bakkant. Byutvikling reduserer til 80 meter utenfor Ringåsen. Det går bare ikke, sier havnedirektøren.Byutvikling vil fylle ut Vigebukta fra E 18 og utover. De sier nei til å bygge ytterste del utenfor Ringknuten først, og så fylle innover.Ifølge Haartveit fordyrer dette kolossalt. - Vi må begynne ytterst fordi vi må flytte dagens sementkai innerst i Vige. Dermed åpner vi for en langsiktig utfylling. Vi kan fylle billig fordi vi kan bruke tilfeldig masse som blir tilgjengelig. Byutviklingsstyrets forslag betyr at vi mister denne muligheten, sier havnedirektøren.