Eklund jobber i klesbutikk på Sørlandssenteret, som stenger klokka 22.00. Etter ett kvarter gikk han ut for å ta bussen, der ble han stående i nesten en time.

— Etter hvert ble vi flere og flere, til slutt rundt 30 stykker. Da klokka var rundt 23.00 tok jeg og en venn av meg initiativ og spurte de andre om de ville være med på å bestille taxi, sier han.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Ventet i kulden

Da hadde flere stått lenge ute i kulden og ventet på bussen. En taxi og to minibuss-taxier kom for å hente dem.

— Det er jo kjempedårlig at vi må stå og fryse, det var mye frustrasjon. Ingen av oss fikk tak i AKT, jeg vet ikke om de visste hva som hadde skjedd, sier Eklund.

Klokken 23.45 var han endelig hjemme, og betalte regningen for hele taxituren til 12 passasjerer i en minibuss-taxi.

Her ankommer en av totalt tre taxier som fraktet passasjerene hjem. Foto: Tipser

— Jeg tenkte at for å gjøre dette enklere for AKT så kunne jeg betale hele regningen. Jeg regnet jo med at jeg ville få pengene igjen, og gikk ned med en regning fra taxien på 750 kroner til kontoret til AKT i dag, sier han.

Der fikk han en litt annen beskjed.

— De opplyste meg om at maksgrensen for å få refundert penger til taxitur er 500 kroner. Det er jo helt uforståelig. Hva hvis alle 30 tok hver sin taxi og så sendte regning? Det ville jo ha blitt mye dyrere for AKT, sier Eklund.

Har tatt opp saken med Nettbuss

Administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk, Siv Elisabeth Wiken, bekrefter at den aktuelle bussen, som skulle komme 22.32, ikke kjørte.

...meg bekjent er årsaken til dette en menneskelig feil.

— Denne bussen, som kjører rute 01, kom ikke. Vi fikk melding på kundesenteret vårt i går om at rundt 30 passasjerer ventet på denne. Saken har blitt tatt opp med Nettbuss, og meg bekjent er årsaken til dette en menneskelig feil, sier Wiken.

Hun beklager til alle passasjerene som måtte stå ute i kulden og vente.

— Dette er selvfølgelig bare å beklage, det er sånn som skjer av og til. Vi tar dette alvorlig, og gjør alt vi kan for at slike ting ikke skal skje. Det er veldig mange bussavganger i løpet av ett døgn, og i rushtiden er det ekstra mange. Nå skjedde ikke dette i rushtiden, men det hender at det skjer feil. Vi og Nettbuss jobber hele tiden med å bli bedre på alle områder, sier hun.

Vil bli refundert

Når det kommer til refundering av pengene forsikrer hun til Fædrelandsvennen at det skal bli gjort.

— Kundebehandleren hadde informert om at det vanlige er at garantien gjelder inntil 500 kroner for når man tar taxi fordi bussen ikke kommer. Dette er den nasjonale reisegarantien. Saken er oversendt vår saksbehandler, og vil bli innvilget siden de var mange personer i samme drosje, sier hun.

Eklund sier at denne hendelsen får begeret til å renne over for ham.

— Som student tar jeg mye buss, rundt fire ganger hver dag. Jeg er allerede frustrert over busstilbudet, og at busser kommer for sent, men denne gangen kom jo ikke bussen i det hele tatt. Det minste de kan gjøre er å kompensere de av oss som har betalt, og jeg håper de tar til seg kritikken, sier han.