Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder. Foto: Sondre Steen Holvik

— Når politiet må si ifra til Veitrafikksentralen fordi det er kjempeglatt er det noe som ikke er riktig, påpeker Geirr Tangstad-Holdal. Som daglig leder for «Nei til frontkollisjoner» jobber han blant annet for en sikrere E 39. ## Strødde etterpå

Lørdag kveld kjørte en bil av veien ved Flikka i Flekkefjord, og dagen før kjørte en bil av veien like i nærheten, ved Skjeggestad. I begge tilfellene var det svært glatt på veien, og veien ble saltet etter hendelsene.

— Alle bilførere vet at vi har et stort ansvar når vi ferdes på veien, det får vi ofte høre fra myndighetene. For at vi skal kunne ta på oss det ansvaret er vi avhengige av en rekke forhold, blant annet at vi har veier som er kjørbare. Ikke isete, glatte veier, spesielt ikke på hovedveier slik som E 39, sier Tangstad-Holdal.

- Væromslag kan skje fort

Avdelingsdirektør for Statens Vegvesen Region sør, Johan Mjaaland, sier at deres entreprenører har god kontroll på situasjonen.

— Normalt strøs det i forkant, men temperaturendringer i overgang til vinter byr på problemer. Væromslag kan skje fort, og vi ser og at det kan komme is på veien veldig kjapt når temperaturen ligger rundt 0 grader, sier Mjaaland.

Han vil ikke kritisere entreprenøren, men vil ta saken opp med dem.

— Jeg har ingen grunn til å kritisere dem. De har kontrollører som er ute og sjekker, og de skal holde en viss standard på veien. Standarden stiger med veiens viktighet, sier han.