– Jeg har hele tiden innrømmet å ha kjørt for fort, men ikke så fort, sier Vidar Gabrielsen til tv2.no.

23-åringen fra Lyngdal suste av gårde i sin Honda S 2000 kabriolet med 240 hestekrefter natt til 24. august i fjor, da han fikk en UP-patrulje på hjul etter seg.

Det var TV2 som først meldte om saken.

— 151 kilometer i timen

UP-patruljen målte Gabrielsens snittfart til å være 151 kilometer i timen i en 60-sone, på E 39 og riksvei 43 ved Rom i Lyngdal, på en strekning som blant annet inneholder en sving og en rundkjøring.

Selv har Gabrielsen hele tiden sagt at han ikke kjørte i mer enn 100 kilometer i timen, men han ble ikke trodd i Lister tingrett.

— Jeg ble fremstilt som en løgner som ikke ville innrømme det jeg hadde gjort, sier 23-åringen.

Anket dommen

I tingretten ble han fradømt førerkortet i tre og et halvt år. I tillegg ble han dømt til 60 dagers fengsel.

Men Gabrielsen anket saken til Agder lagmannsrett.

Øystein Krogstad sier at UP legger seg flate etter dommen, som slo fast at en UP-patrulje målte feil fart da Vidar Gabrielsen ble tatt for fartsovertredelse i en 60-sone. Foto: Arkivbilde

Henrik Nesmark, som er ingeniør, ble oppnevnt som sakkyndig av lagmannsretten. Han fant ut at politiets gjennomsnittsmåling ikke stemte, etter å ha simulert hendelsen og undersøkt hvor fort det var mulig å kjøre på den aktuelle strekningen med en Honda S 2000 med 240 hestekrefter.Konklusjonen var at det ikke var mulig å kjøre i 151 kilometer i timen, og at farten måtte ha vært langt lavere enn det UP målte.

23-åringen fikk medhold

Rapporten til Nesmark medførte at lagmannsretten forkastet UP sin fartsmåling.

Dermed gikk retten god for 23-åringens forklaring om at farten var 100 kilometer i timen.

Straffen ble da redusert fra tre og et halvt år til ett og et halvt år uten førerkort, mens fengselsstraffen ble redusert fra 60 til 20 dager.

Vet ikke hva som gikk feil

Ifølge Gabrielsens advokat, Jon Swensen, er det ikke mulig konkret å si hva som gikk galt da UP målte feil.

— Det er flere ting som kan ha gått galt i denne målingen. Enten var det feil med politiets utstyr eller så ble utstyret brukt feil, sier han til Fædrelandsvennen.

— Når det gjelder tilfellet i Lyngdal, var det åpenbart at UP hadde gjort en feil. Hastigheten var jo så ekstrem at den gikk over kapasiteten til bilen, påpeker Swensen.

- Legger oss flate

Øystein Krogstad, distriktsleder for Utrykningspolitiet (UP) i Agder og Rogaland, sier til TV2 at UP legger seg flate etter dommen.

— Her er det gjort en feil som bryter med instruksen vår, sier han.