Sykkelen ble delt i to. Den kvinnelige syklisten ble slått bevisstløs i ulykken i Vågsbygd onsdag morgen. Foto: Christine Gulbrandsen
Aud og Dag Kartveit, Anita Jørgensen og Magne Dahlstrøm ber kommunen om bedre sikring av sykkelstien som bilistene fra treningssenteret Spring må krysse. Som naboer har de vært vitne til tre-fire ulykker her hvert eneste år. Foto: Kjartan Bjelland

— Det skjer tre-fire ulykker mellom syklister og bilister her årlig. Vi har ringt til kommunen og bedt dem sette inn tiltak over flere år nå. Men det virker ikke som om de bryr seg, sier Anita Jørgensen, som sammen med naboene Magne Dahlstrøm og Aud og Dag Kartveit nå håper kommunen ser alvoret og gjør noe.

Ulykken

Den brutale sykkelulykken onsdag morgen skjedde da en bil kjørte ut på Vågsbygd Ringvei fra treningssenteret Spring. Bilen sto helt stille i gang- og sykkelfeltet, og ble truffet av en syklist på vei mot byen.

Les mer:

Bilisten beskrev ulykken slik overfor Fædrelandsvennen:

— Det er et farlig kryss som jeg ofte kjører i. Derfor tar jeg det veldig med ro inn mot krysset. Jeg sto helt stille da jeg oppdaget syklisten som ikke fikk bremset og kolliderte i siden på bilen, sa bilisten.

Ikke første gang

— Vi hadde en tilsvarende ulykke i fjor, der en syklist traff en bil på vei ut herfra, forteller Aud Kartveit. Syklisten brakk kravebenet og ble hentet av ambulanse.

— Vi ringte kommunen og ba dem gjøre noe. Vi foreslo at de setter en bom, slik at syklistene tvinges til å sette ned farten. Men kommunen sa at det var farlig og ikke aktuelt. Men nå er altså enda en syklist skadet her, sier Kartveit.

Prosjektingeniør Robert Tskhovrebov og avdelingsingeniør Jon Petter Langfeldt befarte ulykkesstedet torsdag. De vil vurdere flere tiltak for å trygge situasjonen for syklistene, og fjerne deler av gjerdet inn mot utkjørselen. Foto: Reidar Kollstad

— Hva sier de i kommunen når dere tar kontakt?

Vi er redd det vil skje flere og mer alvorlige ulykker.

— De mener det er oversiktlig og greit, så de vil ikke gjøre noe, sier hun.

— Har de ikke gjort noe?

— De har malt opp disse tykke strekene på asfalten for bilistene. Men problemet er at bilistene ikke ser syklistene før de selv står med panseret ute i sykkelfeltet. Og da er det for seint, sier Kartveit.

Kjører for fort

— Problemet er todelt. For det første får ikke bilistene oversikt over sykkelstien før de står med fronten av bilen ute på sykkelstien. Det andre problemet er at sykkelstien er en lang, rett nedoverbakke mot dette krysset. En del syklister sykler ekstremt fort forbi her. Ikke minst de i kondomdresser som står oppreist og trår på for å sette personlige rekorder på vei til jobb hver dag, sier Dag Kartveit.

— De har ikke noen sjanse til å stoppe hvis det kommer en bil over sykkelstien. Og bilistene har ingen sjanse til å oppdage dem tidsnok til ikke å bli truffet, sier Magne Dahlstrøm.

Frykter flere ulykker

— Vi er redd det vil skje flere og mer alvorlige ulykker. Vi ber bare om at kommunen setter inn noen tiltak. For det er så mange av dem som passerer her som ikke er kjent med dette krysset, sier Anita Jørgensen.

— Hva slags tiltak ser dere for dere?

Gjerdet som er satt opp inntil utkjørselen er for høyt og plassert for tett på utkjørselen.

— Vi har foreslått en bom, slik at syklistene setter ned farten. De sykler jo fryktlig fort her. Jeg er også redd ungene kan bli påkjørt av syklistene når de skal gå til skolen, sier hun.

— Det er også mulig å sette opp «full stopp»-skilt for bilene som skal ut fra treningssenteret. Det kan også være en mulighet å sette opp et speil, slik at bilister og syklister har en bedre mulighet til å se hverandre, sier Aud Kartveit.

Kommunen på befaring

Kommunen vil vurdere flere tiltak for å sikre syklistenes situasjon på det ulykkesbelastede stedet.

Prosjektingeniør Robert Tskhovrebov og avdelingsingeniør Jon Petter Langfeldt reagerte momentant på hindringene i frisiktsonen for bilister som krysser sykkelveien for å kjøre ut på Vågsbygd Ringvei, da de befarte stedet torsdag.

Gjerdet for høyt

— Gjerdet som er satt opp inntil utkjørselen er for høyt og plassert for tett på utkjørselen. Deler av gjerdet og noen av parkeringsplassene må derfor bort, sier Tskhovrebov.

Tskhovrebov, som har overordnet ansvar for trafikksikringstiltak i bydelen, kjenner seg ikke igjen i naboenes klager på kommunal sendrektighet.

— Saken var totalt ukjent for meg inntil i går. Vi er i ferd med å overta ansvaret for den nye delen av sykkelstien fra Statens Vegvesen. Utkjørselen er i privat eie, men kommunen kan pålegge eier aktuelle tiltak, opplyser Tskhovrebov.

Sykkelsperre?

— Hva vil kommunen gjøre på sykkelstien?

Saken var totalt ukjent for meg inntil i går.

— Vi vil vurdere enten å sette opp sykkelsperre (bom) eller romlefelt, for å redusere farten. Problemet her er at syklistene har god fart ned bakken og forbi utkjørselen. Men det er viktig å understreke at syklistene har vikeplikt for bilister som kjører ut på veien, sier Jon Petter Langfeldt.

Kommunen vil også vurdere å sørge for bedre belysning av sykkelstien.