— «Tienda, farmacia, restaurante».

9.-klassing Jakob Øyehaug Hansen (14) sitter dypt konsentrert, mens han blir drillet av privatlærer Guri Vonen i spanske gloser.

— Leksehjelp er fantastisk. Allerede etter to måneder har jeg gått opp en karakter i spansk, forteller Jakob.

Fornøyd mor

Storebror Truls Øyehaug Hansen (16) går i andre klasse på Tertnes videregående skole, og får også leksehjelp. Han har funnet frem penn, papir og kalkulator, og er klar for en time med vektorregning sammen med Vonen.

- Jeg jobber mye bedre med skolearbeidet nå, og merker allerede at resultatene er blitt bedre, sier 16-åringen til Bergens Tidende.

— Og så har dere begge fått mye bedre studieteknikk. Før var det mye gnål med lekser, og jeg måtte lete etter dere når leksene skulle gjøres. Nå har jeg fått nye, strukturerte barn som er villige til å gjøre lekser, skyter mor Anne Trine Øyehaug inn.

Jakob Øyehaug Hansen (14) har gått opp en karakter i spansk etter at begynte med privat leksehjelp. En gang i uken kommer Guri Vonen hjem til familien for å hjelpe ham og broren med skolearbeidet. Foto: TOR HØVIK

— Enorm vekst

Stadig flere gjør som familien Øyehaug Hansen og kjøper privat leksehjelp til barna sine, og et nytt marked med aktører som formidler privatlærere er i ferd med å vokse frem.

De siste årene har det dukket opp stadig flere aktører som tilbyr privatundervisning av elever i både grunnskole og videregående skole.

Andreas Bjerkedal startet opp leksehjelpselskapet MentorNorge i det små så sent som i april i år, og allerede nå formidler han leksehjelp til 500 familier over hele landet. Etter kun få måneder, omsetter selskapet mellom en halv til en million kroner i måneden.

— I løpet av svært kort tid har vi hatt en enorm vekst. Vi har fått enormt mye positive tilbakemeldinger og jeg opplever at profesjonell leksehjelp er noe mange har ønsket seg lenge, sier han.

Flesteparten av selskapets kunder er ungdomsskoleelever, og han forteller at matematikk er det faget de sliter mest med.

Mangfold av kunder

Bjerkedal mener at det er en myte av privatundervisning bare er for de rike, og han tror at slike tilbud heller virker utjevnende enn å skape større forskjeller.

— Det som kanskje har overrasket meg mest er mangfoldet av kunder. De kommer fra alle samfunnslag og har ulike behov. Vi mener slike tilbud også hjelper dem som ikke prioriterer eller har mulighet til å benytte seg av leksehjelp. Når flere elever møter forberedt til timen, får læreren mer tid til dem som ikke er det, sier han.

Jeg liker å undervise, og det er veldig kjekt å se når elevene viser god fremgang

En annen stor aktør på markedet, Golden Academy, startet opp i fjor. I tillegg til å tilby privat leksehjelp, arrangerer selskapet leksehjelp på flere videregående skoler. Så langt i år ligger selskapet an til å lande på en omsetning på 1,2 millioner, noe som er en økning på femti prosent siden i fjor.

— Vi er overveldet over den positive responsen vi har fått, og det kjekkeste er å få tilbakemeldinger fra fornøyde foreldre og elever som kan fortelle om prestasjonsfremgang og hopp i karakterer, sier gründer Shafi Mohammed Adan.

- Uten tvil verdt det

Guri Vonen går på Norges Handelshøyskole, og har undervisningen som deltidsjobb.

- Jeg liker å undervise, og det er veldig kjekt å se når elevene viser god fremgang, sier hun.

Et opplegg med en fast time i uken, som familien Øyehaug Hansen har, koster 1300 i måneden. Det synes familien er en god investering.

— For oss er det en prioritering å bruke penger på privat leksehjelp, og for oss er det uten tvil verdt det. Det betyr bare at vi må bruke mindre penger på andre ting, som for eksempel reiser. Når vi ser hvor godt utbytte guttene har av det, ville vi benyttet oss av denne tjenesten selv uten lekser. Det er først når man mestrer skolearbeidet, at det virkelig blir gøy, sier Anne Trine Øyehaug.

- Kan forsterke sosiale forskjeller

Leder i Utdanningsforbundet i Bergen, Bjarne Mohn Olsvold, er bekymret for at private tjenester vil sementere og øke forskjellene blant elever i skolen.

- Lekser skal ikke være på et slikt nivå at man må kjøpe seg private tjenester for å mestre dem, sier han.

Han erkjenner at mange foreldre kan komme til kort når det gjelder lekser, spesielt på de høyere trinnene. Men han poengterer at mange foreldre ikke har økonomiske ressurser til å kjøpe leksehjelp, og at slike tjenester kan forsterke sosiale forskjeller.

Større lærerressurser

— Vi kan ikke ha et samfunn der det er kun barn av foreldre med mest penger som får den hjelpen de trenger. I stedet for at alle barn og unge skal ha like muligheter, kan slike private tjenester sementere og øke forskjellene blant elever i skolen. Om det er slik at elever i skolen må kjøpe privat leksehjelp for å få den hjelpen de trenger, har vi ikke et fungerende skolesystem, mener Mohn Olsvold.

For å sikre alle elever best mulig læring, ønsker han seg større lærerressurser til skolene.

Han får støtte av I. Elisabeth S. Gundersen, leder for foreldreutvalget i grunnopplæringen (FUG).

— Dette er en trend vi ikke ønsker velkommen, og vi er bekymret for at mange velger å kjøpe seg ut av leksene, sier hun.

- Private tilbud er et godt alternativ

Kent Gudmundsen, skolepolitisk talsmann for Høyre, synes det er greit at noen ønsker å benytte seg av private tilleggstjenester.

— Det er ikke slik at alle barn har de samme mulighetene til å få hjelp hjemme. Da er slike private tilbud et godt alternativ, sier han.

Han understreker at det offentlige skoletilbudet skal være godt nok, også når det gjelder behov for leksehjelp.

— Men vi kan ikke hindre dem som ønsker bistand utover dette, sier han.

Gudmundsen tror ikke økningen i privat leksehjelp er et symptom på at skolen ikke klare å følge opp elevene godt nok, men han vedgår at det er en utfordring at man i dag ikke kommer raskt nok i gang med å følge opp hver enkelt elev.

— I enkelte miljøer har man et sterkt prestasjonsstress, og dette gjør at foreldre har høye forventing til barna sine. Ofte har de ikke tid eller mulighet til å hjelpe selv, spesielt på de høyere trinnene. Økningen i bruk av privat leksehjelp er nok heller et uttrykk for dette, mener Gudmundsen.

Les også:

Gjett prislappen på disse lekene!

Dette er årets beste leketøykalender

Her er det beste juleølet

Fakta:

Blant de største aktørene innen privat leksehjelp er Golden Academy, Privatundervisningen og MentorNorge.

Prisene for en time med leksehjelp varierer, men ligger på fra 300 til 700 kroner timen.

Kommunen plikter å ha et tilbud om gratis leksehjelp i grunnskolen, og kan fordele leksehjelpen fritt på 1.- 10. årstrinn.

Bergen bystyre har vedtatt at fra høsten 2014 skal leksehjelp tilbys på 5.- 7. trinn, til sammen 8 timer pr. uke. Det er frivillig om man vil delta.

Fra og med 1. januar 2013 innførte Sverige fradragsberettigelse på kjøp av leksehjelp, også for elever i den videregående skole. Dette førte til en sterk økning i selskaper som tilbyr slike tjenester.