— De siste årene har det vokst frem et test- og rapporteringsregime som er preget av kontroll og som har ført til at styringen har beveget seg inn på det enkelte kontor i den enkelte barnehage og skole, sa Åse Løvdal (Ap) da kvalitets- og utviklingsmeldingen for oppvekstsektoren ble debattert onsdag kveld.

Står i veien

Løvdal, som blant annet har ledet Utdanningsforbundet i Vest-Agder, mener det brukes alt for mye tid på testing av elever, administrering og rapportering i dagens skolesystem.

— Høyre mener lærerne mangler kunnskap. Vi lytter til lærerne når de sier at de mangler tid. Min påstand er at den omfattende testkulturen vi har i Kristiansand noen ganger står i veien for læring, sa Løvdal fra talerstolen.

Velkjente toner

Innlegget fra Løvdal førte umiddelbart til flere replikker. Arve Stokkelien som representerer Høyre i oppvekststyret, mente Løvdals kritikk ikke representerte noe nytt.

— Dette er velkjente toner. Det er kvalitet mot kvantitet. Der er Høyre og Arbeiderpartiet forskjellige. Arbeiderpartiet snakker om prøvetyranni og prøveregime. Skoleelevene går gjennom sju nasjonale prøver i løpet av ti år. Jeg trenger ikke si noe mer.

Misforstått aversjon

Også Pål Harv (H) mente innlegget fra Løvdal var kjente, og lite ønskelige toner.

— Dette er en misforstått aversjon mot testing i skolen. Vi er nødt til å teste elevene for å få til en målrettet utvikling, sa Harv.

Det fikk Løvdal til å gå opp på talerstolen igjen.

— Grisen blir ikke tykkere av å bli veid mange ganger, repliserte hun.

Bred debatt

Det var første gang bystyret gjennomførte en debatt som tok for seg virksomheten til en hel sektor. Flere representanter mente at kommunen må sette inn enda bredere tiltak mot mobbing i skoler og barnehager, selv om en ny undersøkelse viser at færre antall elever opplever mobbing i skolen i Kristiansand sammenliknet med tidligere år.

Vidar Kleppe (Dem) viste til at partiet tidligere har foreslått å opprette et mobbeombud og ville ha bystyret med å tenke tanken på nytt.

Enige om å være uenige

Da den halvannen time lange debatten var ferdig, ble Løvdal og leder av oppvekststyret, Mette Fimreite Roth (H), stående og diskutere skolepolitikken.

Leder av oppvekststyret, Mette Fimreite Roth (H), fulgte debatten om oppvekstsektoren med stor interesse. Foto: Frank Mersland

— Jeg mener det blir feil å bruke uttrykket «testregime» om skolen vår. Hvordan skal vi ellers få målt hvordan vi skal bruke resursene? spurte hun Løvdal.- Ansett flere lærere og gjennomfør elevevaluering. Altfor mange flinke skolefolk blir sittende med mye å administrere, i stedet for å være ute blant elever hvor de kan gjøre en bedre nytte for seg, svarte Løvdal.

— Der blir vi nok aldri enige, konkluderte Roth.