Jernbanestasjonen skal utstyres med nye togspor og ny gangbro, og rutebilstasjonen skal rives og erstattes av en moderne terminal. Foto: ALT. ARKITEKTUR
Dagene er talte for rutebilstasjonen i Kristiansand som skal erstattes av en ny og moderne terminal. Foto: Tore André Baardsen

Begge planene ble torsdag lagt ut til offentlig ettersyn akkompagnert av lutter velvilje og begeistring.

Så enige var politikerne at det grenset til frustrasjon:

— Det er nesten paradoksalt at i en så gigantisk sak, så har vi så lite å si. Men det at vi har så stor politisk enighet, sier noe om hvor viktig denne saken er for byen og fremtiden, sa Stian Storbukås (Frp) da politikerne ikke klarte å spa opp en eneste innvending mot ny E 39 fra Gartnerløkka til Breimyr.

— Så når jeg likevel tar ordet, er det for å rose veivesenet for å planlegge en fremtidsrettet utbygging som både tar hensyn til bilister, syklende og gående. Nå mangler det bare litt penger, så er vi der! erklærte han.- Ja, og det er dere som har samferdselsministeren, kommenterte utvalgsleder Grete K. Skaara (KrF) forventningsfullt.

Mye vei

Så mange og store veiplaner er det nå for kristiansandsområdet, at Skaara ved møtets begynnelse måtte gjøre oppmerksom på at veien de nå skulle ta stilling til ikke gjaldt ytre ringvei utenfor sentrum, men ny E 39 fra Gartnerløkka.

— Det kan være noen blander to forskjellige saker, sa hun - myntet på de mange tilhørerbenken.

Venstre Solveig Nilsen koblet likevel de to sakene, da hun med et ørlite snev av bekymring etterlyste analyser som kunne rettferdiggjøre så mye vei.Den analysen hentet teknisk direktør Ragnar Evensen fram i form av en konseptvalgutredning fra 2011 som viser at 70.000 biler vil suse over Otra i 2040. — Av disse vil 20.-25.000 gå på ytre ringvei, resten på eksisterende vei. Så det er behov for denne veien uansett, sa han.

Ny fanklubb

Dermed ble Nilsen fornøyd, og sluttet seg umiddelbart til Statens vegvesens nye fanklubb:

— Veivesenet kan få skryt for å ha snudd tankegangen fra å tenke bil først, til å tenke sykkel og gange først, deretter bil, sa hun.

— Det blir nesten en gigantisk promenade for myke trafikkanter, kommenterte kulturdirektørens rådgiver Kjartan Myklebust fra sidelinjen, og ble rent romantisk i sine betraktninger:

— Vi får jo faktisk tilbake det gamle svermeområdet på Vesterveien!

Og Ragnar Evensen ble simpelthen så revet med av den gode stemningen at han kom med en hyllest til de folkevalgte:— For en gangs skyld skal jeg skryte litt av politikerne, sa han, og delte ut verbale blomster for vedtaket om ny havnestruktur som de gjorde i fjor.

— Det vedtaket er basis for planene som ligger her i dag, sa han, og viste til planene for ny E 39 og ny jernbanestasjon som henger logisk sammen

Nesten rosenrødt

For også reguleringsplanen for ny tog— og rutebilstasjon, som blant annet innebærer seks jernbanespor og ny bussterminal, ble sendt ut på høring uten innsigelser.Nå kan alle som vil komme med sine innvendinger, før politikerne fatter sine endelige vedtak på nyåret.

Men Ragnar Evensen innser at solen ikke vil skinne evig:

— Selv om alt ser rosenrødt ut nå, vil det nok være noen skyer i horisonten vi skal ha med oss videre, sa han.

Vil rive rutebilstasjonen raskt

— Kan vi få revet rutebilstasjonen så fort som mulig, så er det ikke noe som er bedre! Er det noe som trenger fornyelse, så er det den!

Det sa leder av byutviklingsstyret Grete K. Skaara (KrF), da politikerne uten debatt sendte reguleringsplanen for et flunkende nytt kollektivknutepunkt i Kristiansand ut på høring.Teknisk direktør Ragnar Evensen redegjorde for noen eiendomsforhold som måtte avklares med havna før så kan skje, men lovet fortgang i saken.

At planen for ny tog— og busstasjon vil bli møtt med ulike motforestillinger i høringsrunden, er Kvelland Skaara forberedt på:

— Det er en stor og viktig sak, og det blir sikkert mye debatt og mange argumenter som vi politikere blir møtt med. Men det får vi ta ettersom det kommer, sa hun.