Dette er Skarpengland hvor riksvei 9 og fylkesvei 454 over Drivenesheia møtes. Mandag kveld var det isete over til Vennesla, mens riksveien var bar og våt. Foto: Sondre Steen Holvik
Over Drivenesheia måtte bilene mandag kjøre i oppkjørt, gammel snø med is under. Foto: Sondre Steen Holvik

— Jeg har kjørt fra Hægeland til kontoret i Vennesla i 16 år snart. Jeg kan ikke huske maken. For første gang er jeg engstelig på riksvei 9. Denne nye saltsørpa de strør med, gjør at det ikke ser glatt ut, men det er speilblankt likevel, sier Bransdal.

Hun mener riksvei 9 skal være svart og bar. Lille julaften endte det i kollisjon mellom trailer og bil. Politiet måtte beordre Mestas saltbil på plass, og folk kunne knapt stå på beina ved ulykkesstedet mellom Øvrebø og Hægeland.

— Det skal være mye bedre nå enn før jul, svarer avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Veivesenet.

- Dårlig brøyting

Bransdal viser også til dårlig brøyting:

Venneslaordfører Torhild Brandsdal Foto: Kjartan Bjelland

— Over Drivenesheia, en vei som binder Vennesla sammen, kunne de brøyta vekk litt slaps. I stedet har det frosset. Nå kjører man i hull og spor, og glir både her og der, sier ordføreren, som har hørt det er likedan mange steder i Vest-Agder.Les også:

Les også:

— Anbud er nok bra, men vi kan ikke ha ny voksenopplæring hver gang entreprenøren skiftes. Veivesenet må sørge for at ikke nye entreprenører må begynne helt på nytt kompetansemessig.

— Så dårlig vedlikehold av veien som i det siste, kan vi ikke ha, sier Bransdal og forlanger beding prompte.

I Mesta overtok driftskontrakten fra NCC 1. september. Distriktssjef Terje Krommen i Mesta vil ikke kommentere saken.

Direktør for Mesta region sør, Stig Ingar Evje svarer slik:

— Nå er det sånn at det er nokså begrenset hva vi har å si. Det er veivesenet som må uttale seg.

— Er du kjent med utfordringene med klager på vedlikeholdet deres i Vest-Agder?

— Jeg vil egentlig ikke uttale meg, men vi har selvsagt kunnskap om det som skjer, svarer Evje.

- Bedre nå

Avdelingsdirektør i veivesenet, Johan Mjaaland. Foto: Tormod Flem Vegge

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland sier Vennesla-ordførerens uttalelser må stå for hennes regning. Han mener vedlikeholdet er vesentlig bedre nå enn før jul. Han viser til møter mellom Veivesenet og Mesta.— Jeg kan ikke gå i detaljer, men vi har hatt et møte med entreprenøren hvor vi har fått avklart en del ting. Når vi har et slikt møte, er det en bekreftelse på at vi ikke har vært fornøyd med alt.

— Som hva da?

— For eksempel om å konsentrere seg om hovedveier når været er svært utfordrende. Vi hadde svært spesielt vær like før jul. Det regnet og frøs, regnet og frøs. Strøbilene rakk ikke unna, forklarer Mjaaland.

Han sier salt er utfordrende i hølj regnvær og at det fort skylles vekk.

— Forsøkene med denne saltoppløsningen, er det en årsak til ekstrem-glatta?

Ukelangt vinterkurs

— Nei. Vi kjører 23 prosent salt i vann og får ei oppløsning som skal være veldig bra på rim og tynne hinner. Med hølregn og underkjølt regn har vi en utfordring med alt salt, sier Mjaaland.

Han avviser kompetansesvikt med overgang til ny entreprenør. Mjaaland sier en del nøkkelpersonell går over til ny entreprenør. Dessuten er alle på et nesten ukelangt vinterkurs arrangert av veivesenet.

— Men fra oktober til april er det utfordrende på Sørlandet. Vi har raske værskifter, sier Mjaaland.

— Kan du, etter møtene og gjennomgangene, garantere bedre veivedlikehold utover vinteren, Mjaaland?

— Jeg vil aldri gi garantier. Vi vet ikke hvordan været blir.