— Vi kaller det et ekstraordinært utviklingsår, der historie, geografi, naturvitenskap og andre fag ikke bare formidles fra bøker, men føles på kroppen, sier Kjell Anders Olsen, administrerende direktør i A+ World Academy, som er heleid av Fullriggeren Sørlandet.
Han snakker om et skoleår som i utgangspunktet virker å være forbeholdt unge fra svært velstående hjem.
— Ett år om bord koster med dagens kurs omtrent 500.000 kroner. Men norske elever kan, som følge av lån og stipender, faktisk få et slikt år for 75.000 kroner, sier Olsen.
Regnestykket han lanserer innebærer 150.000 fra Lånekassa, 250.000 kroner fra Skjelbreid-stipendet og 25.000 kroner i stipend fra fullriggerens venneforening eller Agder Energi.
17 havner
Den foreløpige ruta for det neste året på Fullriggeren Sørlandet omfatter besøk i 17 havner før skoleseilasen ender i Kristiansand 20. juni 2017.
Innen den tid vil elevene ha gjort landhogg i Yokohama (Japan), Ho Chi Minh (Vietnam), Muara (Brunei), Penang (Malaysia), Colombo (Sri Lanka), Reunion (Mauritius), Malé (Maldivene), Durban (Sør-Afrika), Cape Town (Sør-Afrika), Walvis Bay (Namibia), St. Helena (Atlanterhavet), Belem (Brasil), Scarbourough (Trinidad og Tobago), Hamilton (Bermuda), San Miguel (Azorene) og Ostende (Belgia).
Det vil si en annen rute enn den årets elever gjennomfører.
Før påske lå den stolte fullriggeren ankret opp utenfor Påskeøya, kjent både som verdens geografisk sett verdens mest isolerte sted og som målet for Thor Heyerdahls arkeologiske ekspedisjon for 60 år siden.
En 17-åring
Blant årets elever er Ragnhild Granfeldt.
— Vi har vært på noen av verdens mest eksotiske steder. Dette er et eventyrlig skoleår som kommer til å prege mitt liv, sier 17-åringen fra Kristiansand.
Etter at hun mønstret på sammen med 14 medelever og sju lærere fra seks land i august i fjor, har Fullriggeren Sørlandet tilbakelagt om lag 14.000 sjømil og blant annet ført dem til Portugal, Marokko, Kapp Verde, Tobago, Curacao, Colombia, Panama, Galapagos og nylig til Påskeøya.
På så og si hele ferden har motoren hvilt i fred.
— Den bruker vi bare når vi må, sier kaptein Sture Vinje Erichsen.
Han får god hjelp av elevene om bord, som må utføre nærmest alt som må gjøres på et stort seilskip.
Også Pitcairn Island, Fiji, New Caledonia, Australia, Indonesia og Singapore skal besøkes før skoleåret 2015/16 avsluttes i Hongkong 21. juni.
Stansted College i Canada har gitt den akademiske godkjenningen for undervisningen. Den foregår ikke bare om bord, men også som feltarbeid i de ulike havnene.
Toktet jorden rundt på nesten to år er det lengste noensinne for den 89 år gamle fullriggeren.