— Denne planen fortjener noen rosende kommentarer. Det er kjempespennende å se hvordan Silokaia blir i fremtida, de har klart å integrere bebyggelsen fint mot Odderøya og kanalen er spennende. Men i partiet har vi diskutert hvordan vi kan hindre at dette blir et rikmannsområde. Denne utfordringen sender vi videre til utbygger, uttalte Mette Gundersen, gruppeleder for Ap.
Prosjektet med 700 boliger på Silokaia passerte første hinder torsdag, da et enstemmig byutviklingsstyre sendte planen ut på høring.
Og sjelden har vel et prosjekt fått så varm mottakelse.
Følg Fædrelandsvennen på Facebook!
- Bygg i tre!
Men samtidig var frykten for en eksklusiv kjøpergruppe nærmest unison. Flere påpekte at den nye bydelen bør bli for flere enn de med tynt hår og tykk lommebok.
— Det er jeg helt enig i. Jeg kunne ønske at utbygger vurderte å bygge mer i tre for å få ned kvadratmeterprisen, sa utvalgsleder Grete Kvelland Skaara (KrF).
Kommunen deltar selv i flere fortettingsprosjekter der sørlandsk skog skal være med og senke boligprisene. Skaara med flere har vært på studietur til Sverige, der materialbruken gjør inngangsbilletten overkommelig for flere.
Apropos inngangsbilletter; så minnet hun om at Kanalbyen blir liggende i forlengelse av Kilden, med bølgefasaden i eik.— Flere og flere byer reiser nå svær bebyggelse i tre. I Bergen bygger de veldig høyt, rundt ti etasjer, og dette bør vurderes også her, mente Skaara, som fikk enstemmig flertall for at dette «skal vurderes» i Kanalbyen.
- Fastsettes ikke politisk
Første byggetrinn blir 134 boliger på holmen, med planlagt byggestart våren neste år og innflytting fra sommeren 2017. Da prosjektet ble lansert før jul ble det sagt at boligene var tiltenkt en bred kjøpergruppe.
— Prisene fastsettes ikke av politikerne, poengterer daglig leder Sven Erik Knoph i Kanalbyen overfor Fædrelandsvennen etter debatten, og legger til: - Planen legger opp til fleksibilitet. - Tar dere bekymringen på alvor?
— Vi tar med oss signalet og skal vurdere det. Prosjektet er så stort at det forutsetter variert bebyggelse. Det er ingen dramatikk i vedtaket, svarer Eivind Buckner, prosjektleder for J.B. Ugland Eiendom AS.
Sommeren 2013 inngikk Grimstad-selskapet og Kanalbyen Utvikling AS, eid av Kristiansand Havn, partnerskap for å utvikle bydelen.
Les også:
335 meter lang kanal på Silokaia
Havna håper på flere hundre millioner kroner i gevinst til ny havn i Kongsgårdbukta, og kan derfor ikke by fram indrefileten på billigsalg. Da er det markedspris som gjelder.
Setter byen på kartet
Politikerne er begeistret for den 335 meter lange kanalen, den varierte arkitekturen, badeplassen og turmulighetene som åpner seg. Siktlinjer fra Odderøya ut mot Byfjorden er intakt.
— Jeg håper dette blir et prosjekt der politikere fra andre byer, kanskje andre land, kan reise og finne inspirasjon, påpekte Stian Storbukås (Frp).
De 700 boligene er tenkt realisert i åtte byggetrinn over en periode på 12— 15 år, til en byggekostnad mellom to og tre milliarder kroner.Det blir stort sett boliger over det hele, også i førsteetasjene, dessuten noen rekkehus nærmest Odderøya.
Nesten all næringsvirksomhet samles på nordsiden av kanalen, kloss inntil siloen, som er regulert til bevaring og ikke omfattet av planen.