Per Jørgensen regner med å ha brukt i alle fall 1000 timer på Sørlandet og minst 1500 på Hestmanden. Foto: Lars Hollerud
Christianssands sjømandsforenings shantykor kastet musikalsk glans over høytideligheten. Foto: Lars Hollerud
Noen syntes kaka var så fin at den burde være uspiselig. Foto: Lars Hollerud

Nå kan hvem som helst se hva 69-åringen har syslet med hjemme i Østre Strandgate de siste årene.

Per Jørgensen regner med å ha brukt i alle fall 1000 timer på Sørlandet og minst 1500 på Hestmanden. Foto: Lars Hollerud

Ett år gikk med til å gjenskape Hestmanden. Modellen av Fullriggeren Sørlandet la beslag på et halvt år mer, som følge av all riggingen.

Begge står nå utstilt i Rådhuskvartalet, etter at ordfører Arvid Grundekjøn sørget for avduking og hyggelige ord:

— Per Jørgensen, du er en stor kunstner. Ned til minste detalj har du gjenskapt to stolte skip som har og har hatt stor betydning for vår maritime historie, sa ordføreren,

Mange skipsredere har gjennom årene hatt base i Østre Strandgate.

Men ingen andre har hatt tonnasjen i stua.

Hjemmelaget

Der har Jørgensen, som i yrkeslivet var bilmekaniker, hatt sitt verft og bygget skip med materialer han også har laget selv.

Flere av fartøyene er solgt etter å ha vært laget på bestilling.

Noen syntes kaka var så fin at den burde være uspiselig. Foto: Lars Hollerud

Nå, som to av skipene har forlatt hjemmehavna, har Jørgensen plass til nye prosjekter.

Det først blir en forminsket variant av dampskipet Alfen, som for omtrent 100 år siden brakte folk og gods mellom Arendal og Kristiansand og som nå er restaurantskip i Oslo.

Alfen gjenskapes i størrelse 1:75, som Hestmanden og Sørlandet og alle de andre fartøyene Jørgensen har laget, etter at han som ung mann lærte kunsten av sin morfar, Hartvig Nilsen.

Personlig

Da Fædrelandsvennen besøkte Jørgensen for et par år siden, sa han at modellen av Hestmanden var en personlig hedring av den norske handelsflåten generelt og hans bestefedre spesielt. Nevnte morfar var heldig som gikk i land i 1930. Farfar, Carl Waldemar Jørgensen, var stuert på MT Bello og omkom sammen med 32 kamerater da skipet ble torpedert i 1942. Les også:

DS Hestmanden er bygget som da det var nytt i 1911. Originalen var et såkalt lucky ship, etter som det er det eneste bevarte av norske skip som seilte under begge verdenskrigene.

Skipet er nå et oppusset krigsseilermonument.

Christianssands sjømandsforenings shantykor kastet musikalsk glans over høytideligheten. Foto: Lars Hollerud

Fullriggeren Sørlandet er en liten kopi av originalen som forlot Høivolds Mek. Verksted i 1927, og omtales i dag som verdens eldste operative fullrigger.

La det også være nevnt at det var Christianssands sjømandsforenings shantykor som sang for miniskipsbyggeren, blant annet Hestmandens shanty, skrevet av Dag Ringstad.

Og at kaka var så flott maritimt pyntet at de fremmøtte nødet med å spise den.