I oktober startet arbeidet med å slå ned løs betong under Varoddbroa. Da arbeidet med å forsterke stålbjelkene skulle starte, kom det fram at problemene var mer omfattende enn først antatt. Arbeidet vil ikke bli sluttført før til våren. Foto: Anne Smith Lorentz

— Utviklingen har gått mer i negativ retning enn tidligere tenkt. Det er godt at det ikke er lenge til vi skal starte på ny bro, sier Knut Asbjørn Koland, ansvarlig for brovedlikehold i Statens vegvesen.

I oktober startet arbeidet med å reparere skadene som ble avdekket under en inspeksjon av Varoddbrua i vår. Etter at all løs betong ble fjernet under broa, skulle arbeidet med å forsterke opp til seks stålbjelker starte.

Før dette skulle skje gjennomførte en konsulent og en representant fra Vegdirektoratet en ny inspeksjon. Den ga nedslående resultater.

Ruster

— Det ble funnet en del ekstra stålbjelker som må forsterkes, sier Koland.

Stålbjelkene som holder brodekket, sliter med slitasje og korrosjon. Med andre ord; de ruster. Avtalen med Bmo Entreprenør AS var at opp til seks bjelker måtte forsterkes. Nå er tallet 13. — Det blir litt mer omfattende enn vi hadde tenkt, sier Koland.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Utsatt et halvt år

- Hvor ille er dette?

— Det er ikke farlig for sikkerheten. Det er slitasje og korrosjon som er problemet. Detaljer på hvor langt dette er kommet kan jeg ikke gi, da måtte vi ha løftet på brodekket, forklarer han.

Jobben går ut på å forsterke stålbjelkene ved å montere noen vinkler på de eksisterende bjelkene. Entreprenøren hadde først en frist på å bli ferdig med arbeidet til 31. oktober, nå blir dette kraftig utsatt.

— De kommer til å skru på vinklene til uka, men disse må sveises i tillegg. Det er vanskelig å utføre dette når det er fuktig og kaldt, dermed blir nok sveisingen utsatt til våren når klimaet er bedre, sier Koland.

Forventet

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, er ikke overrasket over de nye funnene.

Vi reparerer det vi synes vi må for at det skal være sikkert for trafikantene.

— Etter inspeksjonen i vår tok vi høyde for at det kunne være mer. Det er ikke noe problem, og vi agerer deretter, sier Mjaaland.

- Hva tenker du om alle de millionene som brukes i år på vedlikehold av den gamle broa?

— Den har fått veldig mye mer belastning enn forventet. Det er stor trafikk, spesielt med stor utvikling øst for Kristiansand.

— Vi reparerer det vi synes vi må for at det skal være sikkert for trafikantene. Varoddbroa har kostet rundt én million i året i vedlikehold, litt mer de siste årene. Men vi må holde den gående til den skal rives, rundt 2019, forklarer han.

Ny pris

Det lå an til at det vil koste fire millioner kroner å vedlikeholde Varoddbrua i år. Jobben som gjøres nå, ble først priset til to millioner kroner. Nå har entreprenøren varslet nytt krav.

— Vi har ikke fått noen eksakte kostnader, men de har meldt at de vil kreve endrede priser. Kostnadene vil øke når arbeidet er mer krevende og tar lenger tid, sier Koland.

  • Det er ikke farlig for sikkerheten.

Arbeidet med ny bro kan starte til neste år, dersom forslaget til regjeringen om «anleggsstart så raskt som praktisk mulig» går gjennom i Statsbudsjettet.

— Vi regner med at det vil gå gjennom i forhandlingene. Da kan vi starte prosjektering og planlegging til neste år, sier Mjaaland.

Det vil koste 750 millioner kroner å bygge den nye broa.