KRISTIANSAND: Det fortalte skipets kaptein Oleksandr Kotsyuruba (42) i rettssal 1 i Kristiansand tinghus i går, hvor den omtalte ett tonns hasjsaken behandles av Flekkefjord herredsrett.Stedet, som ligger to timers kjøring med båt sørover fra Gibraltarstredet, står avmerket med «Meeting point» på et sjøkart som ble beslaglagt av politiet om bord i «Priekule»I forgårs fortalte den medtiltalte kristiansanderen Lars Mikael Faksvåg at Wefring ble plukket opp i Gibraltarstredet om natten, og at han hadde tatt en taxibåt fra Gibraltar. Ifølge Faksvåg hadde ikke «Priekule» på noe tidsrom gått sørover langs Marokkokysten.Sider revet ut

Skipets loggbok, som skal registrere skipets bevegelser hver fjerde time, sier ikke noe om hva som er riktig, fordi flere sider mangler. En eller annen har antagelig revet ut to sider i skipets loggbok fra tidsrommet 16. til 18. august da Wefring skal ha blitt tatt om bord i «Priekule»Og det er ikke det eneste som er uklart med skipets bevegelser under toktet fra Burgas i Bulgaria til Flekkefjordskysten. Det mangler også opplysninger i loggboka om skipets bevegelser utenfor kysten av Flekkefjord i slutten av august.Politiet tror dette er gjort for å skjule at «Priekule» tok om bord nesten ett tonn hasj utenfor Marokko i midten av august og ilandførte det i Flekkefjordsområdet vel to uker senere.Underlig reise

Det var en underlig sjøreise den ukrainske kapteinen kunne berette om i retten i går. Den begynte i begynnelsen av august da den arbeidssøkende ukraineren Oleksandr fikk jobb på den gamle skuta. Han skulle være kaptein, men han fikk ikke vite hvem som eide skuta.— Jeg fikk beskjed om å føre båten til Norge, hvor vi skulle hente fiskedelikatesser eller fiskeutstyr. Men jeg ble ikke fortalt hvor i Norge jeg skulle dra, forklarte kapteinen. Han fikk også beskjed om at han skulle ta med to norske passasjerer på turen.5. august la «Priekule» ut på sin lange ferd med et mannskap på 10, og med de narkotiltalte Faksvåg og Grønholdt som «eneste last». De hadde angivelig betalt 100 dollar hver for turen. For øvrig skulle båten gå tom til en ikke kjent havn i Norge.Rusketur

Kapteinen fortalte retten om turen ut Middelhavet og gjennom Gibraltar, hvor Faksvåg ga beskjed om at en tredje person ønsket å komme om bord, nemlig Wefring. Faksvåg hadde en satellittelefon om bord som han benyttet under sjøreisen.Oleksandr fortalte om en rusketur opp langs Biscaya, og om den grundige tollkontrollen i Bologne. I Nordsjøen begynte kapteinen å bli nysgjerrig på hvilken norsk havn han skulle anløpe.- Jeg kontaktet mine bulgarske oppdragsgivere flere ganger, men jeg fikk aldri svar, forklarte kapteinen. Samtidig var Faksvåg meget hissig på å komme i land i Flekkefjord, men kapteinen forklarte at han nektet å ta «Priekule» inn til norsk havn.I stedet ble Faksvåg og hans medtiltalte Kjell Rune Grønholdt angivelig satt av i åpent hav mer enn 20 nautiske mil sør for Lista fyr. I grov sjø mener de at de kom seg inn til Flekkefjord i en gummibåt.«Priekule» ble ifølge kapteinen liggende noen dager i Nordsjøen, før den satte kursen sørover mot Spania igjen, med Wefring om bord, men uten å ha anløpt noen norsk havn. Skipet hadde lite drivstoff, og nesten ingen forsyninger om bord.I dag vil aktor eksaminere kapteinen om hans forklaring i retten.