GRIMSTAD: I disse dager er 16 spesialbygde kjøle— og frysecontainere på vei fra Grimstad til Kosovo. Containerne skal brukes av danske FN-styrker til oppbevaring og frakt av proviant. Forsvaret i en rekke land, deriblant Sverige og USA, har bestilt containere hos Finsam.- Det går veldig bra nå. Vi snakker ikke om produksjon av et stort antall containere som før konkursen i 1995. Men nå tjener vi penger. Omsetningen i 1999 var på 63 millioner kroner. Ordrebøkene er uvanlig fulle så langt i år og vi har arbeid til godt over ferien, sier administrerende direktør Per Samuelsen til Fædrelandsvennen.Han vil ikke røpe 99-resultatet før generalforsamlingen i løpet av sommeren har fått tallene. Men Samuelsen sier resultatet blir rimelig godt. Finsam i Grimstad startet opp igjen etter konkursen med 25 personer. Arbeidsstokken er nå oppe i 53, og kan altså bli styrket i løpet av året.Finsam er i forhandlinger med flere selskap om nye ordre på spesialcontainere og vekselbeholdere som brukes til frakt på lastebil og jernbane. Linjegods er en av Finsams samarbeidspartnere. Finsam har for øvrig kjøpt rettighetene til en nyutviklet multi-cabin, en sammenleggbar container som er utviklet ved Ugland Industrier.- Vi har sikret oss produksjonsverktøy og varelager. Gjennom selskapet Uniteam skal vi selge multi-cabinene. Vi har tro på produktet, men det er for tidlig å si at salget er i ferd med å løsne, sier Samuelsen.Grimstad-bedriften har nettopp sendt en ismaskin som skal produsere 350 tonn snø i døgnet til en skibakke i Japan. Finsam har ordre på ismaskiner til Marokko og Island.