— Det er gledelig at Stortinget nå gir klarsignal for at Sørlandet får to veiprosjekter som kan bygges som offentlig/privat samarbeid, såkalt OPS. Men man må huske at Nasjonal transportplan nettopp er en plan, og ikke et bevilgningsdokument, sier Gunnar Halvorsen (Ap) Aust-Agder.Han var en av flere stortingsrepresentanter fra Sørlandet som ga uttrykk for betinget glede over de to OPS-prosjektene i landsdelen da Stortinget i går behandlet Nasjonal transportplan.Ola Røtvei, Aps fraksjonsleder i samferdselskomiteen, mener Sørlandet kommer godt ut med to av tre OPS-prosjekter. En etappe av E 39 i Sør-Trøndelag blir det første OPS-prosjektet. Kvinesheia ligger an til å bli det andre, og E 18 i Aust-Agder følger deretter. Avhengig av hvor raskt man får ferdig planer og de andre forutsetninger.I gårsdagens stortingsdebatt sa samferdselsminister Terje Moe Gustavsen at regjeringen kommer til å legge til rette for de tre OPS-ene.- Vi er meget godt fornøyd med at det nå er lagt til rette for en raskere utbygging av både E 18 Grimstad-Kristiansand og E 39 over Kvinesheia enn det som ville vært tilfelle dersom man måtte basere seg utelukkende på årlige bevilgninger over statsbudsjettet, sier de to KrF-representantene Åse Gunhild Woie Duesund og Anne Brit Stråtveit fra henholdsvis Aust- og Vest-Agder.Kvinesheia først

Aud Blattmann (Ap) hilser anbefalingen fra Stortinget med glede.- Dersom man er effektive på lokalt hold, burde det være mulig å komme i gang på Kvinesheia i 2002/2003, sier hun. Det er to-tre år tidligere enn det som var antydet i det første utkastet til transportplan, der 2005 er oppgitt som mest sannsynlig.Gunnar Halvorsen, (Ap) Aust-Agder, synes det er bra at Stortinget i går også ga klarsignal for to bomstasjoner på E 18 i Aust-Agder - en helt øst i fylket for delfinansiering av Brokelandsheia og en ved Grimstad for utbyggingen fra Øygardsdalen og vestover.- Det er ikke hyggelig å kreve 20 kroner av folk. Men vi må ha bedre veier. E 18 er en av de viktigste i landet, men har altfor dårlig standard gjennom Aust-Agder. Derfor må vi komme i gang, sier han, og håper alle planer for oppstart av OPS Grimstad-Kristiansand kan bli realisert i 2004. Og målet må være firefelts motorvei, sier han. Akkurat det har man ennå ikke fått gjennomslag for.- Veldig tidlig

Karl S. Fredriksen, utbyggingssjef ved Statens vegvesen Aust-Agder, var innom Stortinget i går for å lytte til politikerne.- Jeg synes 2004 høres veldig tidlig ut. Det er mye planarbeid som skal på plass før man kan sette i gang. Men vi skal gjøre så godt vi kan, sier han.Ansgar Gabrielsen, (H) Vest-Agder, minner om at transportplanen er nøyaktig det som ligger på ordet - en plan - og intet bevilgningsvedtak. Den kan derfor fravikes. Men det er gode signaler som ligger der, sier han.