OSLO: I sentrum for begivenhetene sto naturlig nok konstituert konsernsjef Arne Wam.— Få med at det er første gang vi kjører med dobbelt togsett. Og at toget faktisk er nesten fullt er kjempehyggelig, sa Wam før avreisen med Signatur-toget til Trondheim.Signatur-togene har vært igjennom omfattende tester siden avsporingen på Nelaug stasjon i juni, og NSB-sjefen føler seg nå helt trygg på at alt skal være i orden.- Vi reiser med nedsatt hastighet og har omfattende ukentlig kontroll, understreket Wam.Nedsatt hastighet

Den nedsatte hastigheten fra krengetogfart til ekspresstogfart gjør at Signatur-reisen fra Oslo til Trondheim blir 50 minutter lenger enn normalt. På strekningen Oslo-Kristiansand blir reisetiden 20 minutter lenger.- Men dette tror jeg i størst grad de forretningsreisende er mest opptatt av. 80 prosent av de reisende er fritids- og feriereisende som setter pris på en hyggelig togtur, sa Wam.Sammen med direktør for NSB Langdistanse Leif Øverland, kunne ikke Wam dy seg for å kaste noen lengselsfulle blikk ned på dobbeltsporet på vei til Gardermoen.- Tenk om vi hadde hatt slik infrastruktur overalt, sukket NSB-sjefen og lot det skinne igjennom at togsettene tross alt trenger gode spor å kjøre på.Færre avganger

Fra mandag av vil likevel fire av åtte Signatur-avganger til Trondheim gå daglig, åtte av 14 mellom Oslo og Kristiansand og to av fire mellom Kristiansand og Stavanger.Påvirker rutetider

Allerede i september skal rutetidene for neste år være klare i NSB. Det vil i praksis si at hvis det ikke kommer noen avklaring om at hastigheten kan settes opp på Signatur-togene i løpet av sensommeren, vil det også neste år blir avganger med nedsatt hastighet uansett hva som skjer videre til høsten.- Foreløpig planlegger vi for begge muligheter, og holder muligheten åpen for en rask avklaring fra Adtranz. Men det er ikke særlig sannsynlig at det kommer en Petter Smart-løsning i den nærmeste tiden, sier Ingulstad. NTB