MÅ STÅ: De vanligste problemene med utenlandske vogntog er at de ikke er skodd for norsk vinterføre. Foto: Kristin Ellefsen

KRISTIANSAND: Med de dårlige kjøreforholdene søndag, er utenlandske semitrailere som setter seg fast på hovedveiene det siste veivesenet ønsker seg.

— Vi tok en rask dekkontroll på tunge kjøretøy som kom i land. Vestover er føret så dårlig at vi valgte å holde igjen seks semitrailere som ikke var godt nok skodd, sier inspektør i Statens vegvesen, Thor-Inge Kostøl.

Blir holdt igjen

De seks semitrailerne, som kom fra land som Danmark, Tyskland, Romania og Polen, fikk kjøreforbud, og blir stående på havna i Kristiansand til kjøreforholdene har blitt bedre.

— De må nok stå her til i morgen, sier Kostøl, som forteller at alle sjåførene hadde forståelse for at de ikke fikk kjøre ut.

Klar risiko

Ifølge Kostøl var det ingenting ulovlig å finne på trailerne, men de ville utgjort en klar risiko på veien.

— Noen har for dårlig akselkombinasjon med kun to drivaksler, og vil slite med å komme opp enkelte bakker med tung last på 40 tonn. Andre igjen har for dårlige dekk for dette føret, sier han.

Morten Nilsen er teknisk ansvarlig for kjøretøykontrollene, og sier at dårlige dekk er et problem som går igjen.

— De kan være skodd med sommerdekk, dårlige vinterdekk, eller de mangler kjetting. Har du ikke riktig utstyr, så blir du stående, sier han.

Mange får problemer

Og vestover er det flere steder hvor dårlig skodde semitrailere stadig kjører seg fast i dårlig føre.

— Trybakken og Vatnebakken er det problematisk. Der det er litt stigning, og er føret slaps og løs snø, så får mange problemer. Ved Lenefjorden er det også vanskelig, og i Rigebakken rett med kontorene våre satt en semitrailer seg fast i dag tidlig, sier han.

MÅ STÅ: De vanligste problemene med utenlandske vogntog er at de ikke er skodd for norsk vinterføre. Foto: Kristin Ellefsen

I løpet av dagen er det allerede flere semitrailere som har fått trøbbel på veiene.Klokken 06.32 sperret en rumensk trailer avkjøringa fra E18 til Kjerlingland i Lillesand, i østgående retning. Trafikken gikk uhindret på E18, og kjøretøyet ble fjernet av et bilberginsfirma.

Senere, klokka 10.18 i Kristiansand, var det en utenlandsk trailer som ikke kom seg opp bakken ved Rigedalen. Sjåføren ble pålagt å legge på kjettinger, og måtte få bistand av bergingsbil for å komme i gang igjen. Traileren fikk kjøreforbud inntil videre.

Så, klokka 16.30 i Gjerstad, fikk veivesenet behov for politihjelp til Brokelandsheia da et engelsk vogntog sperret et påkjøringsfelt til E18. Sjåføren kan trolig vente seg en bot ettersom vogntoget hadde dårlige dekk.

På høygir

Søndag kveld tar vinden seg opp mot sterk kuling langs kysten, og med fallende temperaturer er veiene fremover ventet å være svært glatte. Veisjef i Statens vegvesen region sør, Johan Mjaaland, sier til Fædrelandsvennen at alle brøyte— og strøbiler er på veiene for å bedre forholdene i det dårlige været.

— Jeg var en tur fra Kristiansand til Søgne nettopp, og kjørte forbi tre strøbiler. Våre entreprenører er på høygir, og vi garderer oss mot frosten som kommer nå, for det blir helt sikkert glatt. Hovedbudskapet fra oss er at du bare må ut på veien dersom det er helt nødvendig, og da må du være skodd med skikkelige dekk, sier han.