AGDER: Andre tror ikke det er negativt at hele E 39 ses i en sammenheng.

— Slik jeg leser samferdselsminister Marit Arnstad (Sp), opplever jeg dette som en dreining, sier Fardal Kristoffersen.

Hun frykter dreiningen kan være negativ for Sørlandet, og fikk en negativ opplevelse av å lese intervjuet med Arnstad i Fædrelandsvennen onsdag.

Der sier Arnstad at hun vil se hele E 39 i Norge i en sammenheng, og peker på at E 39 ikke bare er et sørlandsprosjekt, men en del av kyststamveien mellom Kristiansand og Trondheim.

— Jeg er opptatt av at vi må føle oss trygge på at strekningen Oslo-Stavanger prioriteres, det er der folk bor og det er en region i vekst, sier Fardal Kristoffersen.

marit arnstad.jpg Foto: Andersen, Aleksander

— Positivt med omtale

Fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman (H), er ikke helt enig med sin partikollega, selv om han også ser at det kan være en risiko eller utfordring å konkurrere med veiprosjekter oppover Vestlandet.

— Men jeg er langt fra sikker på om vi slåss om de samme midlene. Vi kjenner jo til at det jobbes for ferjefri E 39, og jeg regner med at det håndteres som et eget prosjekt.

Damman tror det kan være positivt for E 39 mellom Kristiansand og Stavanger at denne omtales flere steder og er en del av flere veikorridorer.

— Det er bra at veistrekningen tas med i denne sammenhengen også, jeg er kjent med at det jobbes med en rapport om hele E 39 i Norge, og der er strekningen mellom Kristiansand og Stavanger omtalt grundig. Rapporten legges fram i desember.

— Men jeg håper vi også får besøk av samferdselsministeren og får lagt fram våre prosjekter for henne, selv om de også ble lagt fram i Aust-Agder, sier Damman. Tirsdag sa Arnstad til Fædrelandsvennen at hun kan ikke love at hun kommer til Vest-Agder, og slo fast at hun vil ikke rekke å besøke alle fylker før hennes forslag til Nasjonal transportplan blir lagt fram våren 2013. ## Spennende tanker

Stortingsrepresentant og medlem av transportkomiteen, Freddy de Ruiter, mener også at når man ser E 39 i en sammenheng mellom Kristiansand og Trondheim kan det styrke mulighetene for å få veimidler.

— Det var spennende å lese tankene til samferdselsministeren, men jeg må bruke litt tid på å tygge litt på det, sier de Ruiter.

— Det kan i alle fall ikke skade saken å diskutere veien også i denne sammenhengen. Jeg tror vi nå vil merke at vi har fått en samferdselsminister fra en annen del av landet, sier Fardal Kristoffersen.

— Jeg tolker hennes uttalelser som at hun vil prioritere stamveien fra Trondheim, og det er jeg ikke sikker på er positivt nå som vi her på Sørlandet begynte å føle oss relativt trygge på at det er vår tur, at vi har første prioritet.