KRISTIANSAND : — Det er veldig gøy å spille spill på I-pad, forteller Iben Sofie Nøkland i Voietun (5 år). Hun er en av flere barnehagebarn som har fått leke seg med nettbrett i et prøveprosjekt i regi av Kristiansand kommune.

Søm, Skårungen og Kongsgård er også med på prosjektet, i tillegg til Voietun. Målet er å øke informasjons- og kommunikasjonsteknologi kompetansen (IKT), både hos ansatte og barn.

— Tilbakemeldingene vi har fått har vært gode. De ansatte ser at det skjer mye positivt rundt nettbrettene og at barna lærer av hverandre og samarbeider, forteller Ole Wongraven som er IT-rådgiver i oppvekstsektoren.

Valgfrihet

<b>SAMARBEIDER:</b> fra venstre, Egil Andre Olsen (4 år), Sebastian Håland (4 år) og Albert Erkleiv (4 år) samarbeider om et spill på nettbrettet. Foto: Ingjerd Steinsland

De ulike barnehagene velger selv hvordan de vil bruke nettbrettene.— Vi bruker det til mye forskjellig, og barna synes det er stor stas. De minste pusler puslespill, spiller tradisjonelle brettspill og tegner på nettbrettet. De eldste har litt mer pedagogisk rettede spill, forteller Anita Vestberg i Voietun barnehage. Her har de seks nettbrett som er så populære at de må ha lister for at alle skal få brukt dem like mye.

Må styres av voksne

— Det må styres en del fra oss, hvis ikke hadde de sittet med nettbrettet hele dagen. Vi deler barna i grupper og bruker I- paden sammen med dem for at de skal få best mulig læringsutbytte, forteller Vestberg.

— Det har lenge vært vanskelig å finne en måte å bruke IKT på i barnehagene, og fokuset har ikke vært så bra som det burde vært. En av grunnene er at kommunen ikke har lagt nok til rette for det. Derfor er dette prosjektet veldig bra. Nå får vi IKT i barnehagene på en god måte, forteller Wongraven. Prosjektet startet i januar 2012 og varer til og med høsten 2013. ## Håper å fjerne de digitale skillene

Et annet viktig fokus med prosjektet er å fjerne digitale skiller mellom barna.

- Noen kommer fra hjem som er godt utstyrt med digitale midler, mens andre kommer fra familier som ikke er det. Kanskje kan prosjektet bidra til at barna stiller mer likt når de begynner på skolen, sier Wongraven.