SØGNE: I løpet av få timer søndag kveld var det to ulykker i Trybakken i Søgne. Ved 19-tiden ble seks personer kjørt til sykehus etter en frontkollisjon. Like etter klokken 23 smalt det igjen — på nøyaktig samme sted.

Årsaken til ulykkene er trolig det endrede kjøremønsteret i bakken. I forbindelse med at det settes opp midtdelere har tre felt blitt redusert til to. Feltet som mange er vant til blir brukt som forbikjøringsfelt brukes nå av motgående trafikk.

— Det kan tenkes at folk ikke følger med. Linjen som tidligere var hvit er erstattet med en gul dobbel sperrelinje. Den blir nå krysset av flere. Det er mulig at folk er opphengt i sitt vanlige kjøremønster, sier veisjef i Vest-Agder, Johan Mjaaland.

- En dødsfelle

Hastigheten langs strekningen er satt ned til 50 kilometer i timen mens anleggsarbeidet pågår. Mjaaland regner med at situasjonen vil bedre seg når folk blir vant til det nye kjøremønsteret.

— Etter hvert vil det også bli mer anleggsaktivitet og området vil se helt annerledes ut, sier Mjaaland.

Veivesenet presiserte i går at skiltingen på stedet er etter forskriftene. Flere bilister mener likevel at det ikke er godt nok. Gjert Iversen fra Farsund forteller at han såvidt klarte å unngå en frontkollisjon i bakken søndag formiddag. Han mener strekningen nå er den rene dødsfellen.

- Antall skumle situasjoner tilsier at noen må sette full fart her for å hindre en katastrofe. Jeg ringte politiet etter at jeg holdt på å bli truffet. De hadde fått mange meldinger. Noen timer etterpå skjedde en ulykke. For dårlig, sa Iversen til Fædrelandsvennen i går.

Få timer etter at vi snakket med Iversen skjedde altså enda en ulykke.

Ser på nye tiltak

Veisjef Mjaaland presiserer at veivesenet ser alvorlig på de mange farlige situasjonene. Mandag morgen ses det derfor på nye tiltak.

— Vi har folk med kompetanse på trafikkavvikling og sikkerhet ute nå. Vi mener det allerede er god merking og skilting, men det kjøres feil så mye at vi må se på om det er flere tiltak som kan gjøres, sier Mjaaland til fvn.no mandag morgen.

Arbeidet med midtdelerne begynte på dagen ett år etter at fire unge mennesker mistet livet i en frontkollisjon i Trybakken. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lovet da at midtdelerne raskt skulle komme på plass.

Vurdert ulike løsninger

I fjor høst anslo veivesenet at de kunne være ferdige våren 2011. Likevel har det altså tatt ett år før arbeidet startet.

- Hvorfor har det tatt så lang tid?

— Vi har brukt en god del tid på å vurdere tiltaket, både når det gjelder trafikksikkerhet og fremkommelighet. Det har vært mange runder for å finne den beste løsningen. Det har også være en pengediskusjon. Opprinnelig skulle det brukes rundt tre millioner, men vi endte på en løsning som kostet 10-12 millioner. Vi har et fag vi må ivareta og da tar det tid å sjekke alle rutiner, sier Mjaaland.

Arbeidet med midtdelerne skal etter planen være ferdig om seks uker.