KRISTIANSAND: Onsdag ble formannskapet informert om gigantplanene, som omfatter 650–690 leiligheter i 23 blokker på mellom tre og 14 etasjer. I første etasje blir det næring.

– Havnen har ett mål for øyet: Få så mye penger som mulig ut av Silokaia, slik at vi kan realisere bystyrets flyttevedtak fra 2003, forklarte Terje Frigstad (H), leder av havnestyret.

Risiko

Et ferskt overslag viser at hele utbyggingen kommer på svimlende 2,9 milliarder kroner. Fortjenesten er anslått til mellom 200 og 600 millioner, avhengig av hvor mye risiko politikerne er villige til å ta.

– Dette er det største enkeltstående utviklingsprosjektet i Kristiansands historie, så det er med skrekkblandet fryd vi ser på tallene og presentasjonen, sa Tor S. Utsogn (Frp).

Diskusjon om risiko startet i formannskapet, men vil pågå til utpå høsten.

– Hvis det er et sted folk er villige til å bo og betale flesk for det, må det være Silokaia. Her har du ettermiddagssol, utsikt mot innseilingen, det ligger nær Kilden og sentrum. Vi må ikke sikre oss så sterkt at vi ikke beholder fortjenesten, sa Dag Vige (V).

Alternativet er å overlate en del av risikoen – og eventuell fortjeneste – til private, for eksempel ved at havnen eier 50 prosent av prosjektet.

Flyttekostnader

Flyttingen til ny havn i Kongsgårdbukta er kostnadsberegnet til 1,3 milliarder over de nærmeste tiårene, og havnen trenger hver krone for at ikke bykassen skal belastes. Prosjektstart blir trolig neste år, med utbygging i tre byggetrinn over fem til ti år.

På lengre sikt vil også utvikling av Lagmannsholmen by på store gevinstmuligheter for havnen.