KVINESDAL: — Vi har problemer med å kontakte veterinær, barna sliter med å få tilgang til obligatoriske skoleoppgaver, og vi går glipp av viktige telefoner og e-poster, sier Lill Fossdal oppgitt.

Ble lovet fastlinje

Allerede i januar 2007, et halvt år før planlagt innflytting i nybygd hus på gårdsbruket på Guse, kontaktet Fossdal for første gang Telenor.

Hun la inn ønske om å få etablert fasttelefonlinje til eiendommen, som ligger om lag to kilometer fra E39-avkjørselen til Farsund, og 1,6 kilometer fra nærmeste fastboende nabo.

— Jeg fikk forståelsen av at alt var i skjønneste orden, sier Fossdal.

Nærmere ett år etter første kontakt, fikk Fossdal derimot beskjed fra Telenor om at eiendommen ligger for langt fra nærmeste nabo til at man kan etablere en ordinær fastlinje inn til huset.

— Hadde vi visst dette, hadde vi droppet husbyggingen. Da kunne vi heller brukt gården som fritidseiendom slik den sto, sier Fossdal, som har brukt om lag 3,5 millioner på huset.

- Fikk telefon som virket i finvær

Telenor har i ettertid tilbudt familien to alternative telefonløsninger. Begge løsningene har vært under enhver kritikk, mener Fossdal, og peker på høye kostnader, dårlige signaler og skurr.

Telenor mener de har vist familien Fossdal all den service de har krav på.

— Eiendommen ligger utenfor det området hvor vi har leveringsplikt, sier regional informasjonssjef i Telenor, Per A. Meling, til Fædrelandsvennen.

I teorien kan en fastlinje etableres til stedet, men dette er en jobb som ifølge Meling vil koste flere hundre tusen kroner.

— Da telefoni via radiolinje dessverre viste seg å ha dårlig dekning på eiendommen, kom vi med et stabiltelefontilbud, som kunden heller ikke syntes var godt nok. Her har vi strukket oss langt, mener Meling.