KRISTIANSAND: — Hvis alt går etter planen, skal det settes trafikk i det vestgående tunnelløpet innen februar neste år, forteller Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.
Ved å sette trafikk i tunnelløpet som strekker seg fra Kolsdalen til Vågsbygd, får veivesenet blant annet mulighet til å rive broa i Hannevikdalen, som passerer over E39. ## Klargjøring
I månedene fremover arbeides det med å klargjøre det vestgående løpet for trafikk.
— Arbeidet med å montere vegg- og takelementer i betong pågår for fullt, i tillegg monteres det lys og vifter. Tunnelløpet er nå delvis asfaltert, sier Berg-Thomassen.
Nytt kjøremønster
Veivesenet skal nå senke terrenget i området ved YIT-bygget. For å utføre arbeidet, må rundkjøringen ved bygget fjernes. Fjerningen medfører at det etableres nytt kjøremønster for bilistene.
— Når rundkjøringen fjernes, må trafikken fra Ytre Vågsbygd og Flekkerøy benytte rundkjøringene i Auglandsbukta og Lumberkrysset for å komme seg til Slettheia. Det positive med dette er at trafikken over Slettheia blir noe redusert. Denne veien har i det siste har hatt større trafikkbelasting enn den burde ha hatt, påpeker prosjektlederen.- Det er en fordel om bilister fra Vågsbygd som skal vestover, i retning Søgne og Mandal, benytter avkjøringen ved Xstrata, fremfor å kjøre over Slettheia, understreker han.
Litt lengre for bussen
Fjerningen av rundkjøringen medfører også at M3-bussen og rute 10, 11 og 12 mot byen, må kjøre en ekstra sløyfe rundt rundkjøringen ved Lumberkrysset.
Øvrig kjøremønster på Vågsbygdveien vil i det store og hele være uendret, med unntak av at det åpnes et nytt kjørefelt i vestgående retning mot Lumberkrysset.
Gang- sykkelvei ved Lumber
Slik var smellet på innsiden av Vågsbygdtunnelen
Berg-Thomassen kan også avsløre en liten gladnyhet for syklistene. I løpet av noen uker åpner gang— og sykkelveien under Lumberveien.- Det har vært mange krevende detaljer i området. Det har blant annet blitt arbeidet med å etablere fjernvarme til Lumberveien. Området er svært trangt og krevende, og ved et uhell ble det sprengt i stykker en del kabelkanaler, forteller han.
— Mange mener at arbeidet med gang- og sykkelveien ved Lumber har tatt i overkant lang tid?
— Vi har fått en del henvendelser om dette. Mange har imidlertid hatt forståelse for at ting har vært krevende i området. Det hadde for øvrig vært en dårlig ide å blande syklister inn i anleggsområdet. Nå satser vi på at gang- og sykkelveien er åpen innen utgangen av september, sier Berg-Thomassen.