HENTET TAU: Mannskap på redningsskøyta Hvaler Nikolai Dyrstad var torsdag formiddag ved seilbåten for å hente tauverk som tilhører Hvaler. Foto: Jarle R. Martinsen
HULL: Dette hullet oppstod under stormen natt til onsdag, og ikke under bergningen onsdag kveld. Båten er trolig helt ødelagt. Foto: Jarle R. Martinsen

MANDAL: Torsdag ettermiddag ligger Don Quijote fortsatt forlatt på Sjøsanden. Det er uklart hvordan den skal bli fjernet derfra.

– Mest trolig vil masten bli rigget ned og deretter løfter man båten vekk med kranbil, sier Paul Storholt i Agder Marine.

Han ledet operasjonen onsdag kveld da båten ble berget inn på land. Verken han eller Fædrelandsvennen får tak i eieren Bjarte Hordvik Rydland for å høre hans tanker om båtens videre skjebne.

– Men seilbåten er mer eller mindre ødelagt. Så hvor nøye man skal være når den fjernes får jo bli opp til eieren, sier Storholt.

For de som beskuet redningen onsdag kveld så det rimelig brutalt ut at den ble slept inn på land med rå makt av to gravemaskiner. Dermed ble det enda større skader på båten.

– Burde dere ikke heller ha brukt kraner på lekter og løftet den rett opp av havet?

– Det ble selvsagt vurdert. Vi har lekterkraner med en kapasitet på 40 tonn, som lett kunne løftet den opp. Båten veide anslagsvis 9-10 tonn med alt vannet, sier Storholt.

Var for ødelagt

Men han mener at båten ville ha brukket i to om man hadde gjort det på den måten. – Dessuten ble hullet i siden funnet før vi startet. Eieren vurderte det da dit hen at båten alt var ødelagt og at det beste var å dra den inn på land slik vi gjorde, sier Storholt.

Av den grunn ble det heller ikke tatt særlig hensyn da den ble trukket inn på Sjøsanden. – Normalt ville vi gjort mye mer bry med stropper, fordelt vekt og så videre for å skåne båten. Det hadde ingen hensikt nå, sier Storholt.

Han sier at dersom båten hadde blitt reddet i løpet av tirsdag og før stormen kom natt til onsdag ville situasjonen vært en annen. – Da hadde det ikke vært noe hull og vi kunne trolig ha berget båten, sier han.

Kalles amatører

I etterkant har det for øvrig oppstått en debatt om redningsaksjonen mandag kveld. Avis Lindesnes skriver at Storholt er kritisk til at redningsskøyta Hvaler ikke tilkalte større slepekapasitet for å trekke seilbåten av land.

– Amatører, kaller han Hvaler-mannskapet. I torsdagsavisen av Lindesnes får han svar på tiltale av Hvaler-skipper Nils Reidar Christensen:

– Typisk Storholt som ser ting i etterpåklokskapens lys, sier Christensen.

Han sier at heller ikke redningsskøyta Æigir med mye større trekkraft klarte å få seilbåten løs. – Seilbåtskipperen skulle ikke ha kastet anker da han mistet framdriften, men latt seg føre med strømmen utover. Da ville Hvaler uproblematisk ha innhentet den, sier Christensen til Lindesnes.