I KLEM: I byggegropa på Fiskå ilte andre arbeidere kjapt til da "ulykken" var ute. Forskalingssnekker Paul Jarle Lund spilte offer. Foto: Henrik Ihme
GOD SKUESPILLER: Forskalingssnekker Paul Jarle Lund spilte rollen godt da kollegaene kom til for å bistå med førstehjelp. Foto: Henrik Ihme
FIKK HJELP: Hjelpemannskaper var varslet på forhånd om øvelsen på Fiskå, og kom kjapt til stedet for å gjøre øvelsen så realistisk som mulig. Foto: Henrik Ihme

KRISTIANSAND: Bilene fyker forbi gangsonen ved den nye tunnelen på Fiskå, der arbeiderne må krysse over flere ganger daglig for å komme seg mellom arbeidsområdet og personalbrakkene.

Noen biler stopper for overgangen, men de fleste gjør ikke.

— Vi har en gangsone her, og inn- og utkjøring, og vi oppfordrer bilistene til å ta hensyn. Vi ønsker ikke å hindre trafikkflyten, men jeg vil gjerne komme hjem når uka er omme, sier HMS-leder på prosjektet for entreprenørene NCC, AF og Repstad Anlegg, Karstein Sandvik.

Stanser ikke

Han sier at det har vært flere nesten-hendelser med biler som ikke stanser for arbeidere som skal krysse veien.

— Det hender at bilene i det ene feltet stanser, men ikke i det andre. Da kan man risikere å bli stående mitt i trafikken, sier Sandvik.

Entreprenørene har bedt Plan- og forvaltningsavdelingen i Statens vegvesen om ytterligere tiltak for å trygge overgangen, uten å bli hørt.

— Vi ønsker lysregulering og et opphøyet gangfelt. Vi har 25 rapporterte hendelser fra overgangen, men det kunne sikkert vært skrevet mange flere. Vi har 50 mann her nå, og det blir minst 300 krysninger daglig. Dette er et problem for oss, sier Sandvik.

- Må ta hensyn

Prosjektleder for ny Vågsbygdvei ved Statens vegvesen, Stig Berg-Thomassen, mener tiltakene er gode nok, og at bilistene må vise hensyn.

— Det er plan og forvaltning som har myndigheten til å sette inn flere tiltak, men det viktige her er at trafikkantene oppfører seg skikkelig. Dette er et anleggsområde som må respekteres.

Han mener også at entreprenørene har et ansvar for å få folk trygt på jobb.

— Det går an å komme inn på området ved å gå over ved Blørstad for eksempel. Det er ikke sikkert at et nytt gangfelt hadde gjort overgangen mer sikker, og det er viktig at vi ikke påfører en falsk trygghet, sier han.

NCC har sikkerhet i fokus denne uka, og det gjennomføres kurs og øvelser over hele landet. Det er også blitt holdt ett minutts stillhet for de som har mistet livet på jobb.

Øvelse på Fiskå

Torsdag ettermiddag ble det simulert en klemulykke ved tunnelløpet. Øvelsen gikk ut på å varsle, og ta hånd om førstehjelp til brannvesen, ambulanse og politi var på plass.

I byggegropa på Fiskå ilte andre arbeidere kjapt til da "ulykken" var ute, og det ble varslet internt og ut til ambulanse, politi og brannvesen.

— Øvelsen gikk veldig bra, og all varslingen gikk som den skulle. Vi har gode rutiner internt, men utfordringen vår er helt klart nærheten til trafikken, sier Sandvik.

Venter på politiet

I juni var det en tragisk dødsulykke i det nye tunnelløpet, der en arbeider omkom.

Arbeidstilsynet har gjennomført sine undersøkelser, mens politiet ennå ikke har ferdigstilt sine egne undersøkelser.

— Vi venter på at politiet får bekreftet hendelsesforløpet, sier Paul Bjarne Nerheim, tilsynsleder ved Arbeidstilsynet i Kristiansand.