— Det vil ikke være rettferdig for bilistene, og det vil ikke fungere rent praktisk, sier ordfører Per Sigurd Sørensen, som ber landsdelen begrave ideen med en gang like godt.

Det var i fredagens Agderposten, rådgiver i Agderforskning Helge Røed, tok til orde for en egen sørlandsavgift på drivstoff. Dagen etter at Kristiansand innførte vesentlig dyrere bompengeordning, mener han alle bommer bør rives.

— Den mest kostnadseffektive og solidariske måten å skaffe veimidler på vil være at det i alle kommunene langs E 18/E 39 blir innført et påslag på bensinprisen, mener Røed.

Det selges 250 millioner liter drivstoff på Sørlandet hvert år. En krone ekstra lokal avgift ville gitt 250 millioner årlig til veiutbygging. En femtiøring pr, liter vil gi 125 millioner i året. Såpass med lokale penger, mener Røed kan utløse betydelig statlige midler til veibygging.

Røed viser til Tromsø som innførte lokal bensinavgift i 1990, og som siden har greid å bygge ut et moderne veisystem. Røed mener bensinavgift kan få slutt på lokal krangel om nye bompengeplasseringer – og kan føre til ny massiv utbygging av stamveien.

— Men Tromsø ligger isolert. På Sørlandet er det korte avstander, og lett å ”komme unna” denne avgiften. Hvis først bilistene skal betale, er nok bompenger mest rettferdig. Da betaler de for å bruke veien, sier Sørensen, som helst skulle snudd spørsmålet:

— I stedet for å diskutere nye avgifter, bør vi diskutere hvorfor ikke staten tar et større ansvar. Kampen burde stå om færre avgifter på bilisme, sier han.

Dette sier Sørensen samme dag som regjeringen legger fram regelverk for rushtidsavgift og Kristiansand kan bli første by som innfører rushtidsavgift.

— Ja, teorietisk sett kan vi bli først. Men som Høyre-ledelsen sa i dag: Det er bedre kollektivtilbud vi trenger, ikke avgift. Vi skal si ja eller nei til rushtidsavgift i Kristiansand på nyåret. Jeg tror det blir nei. Folk må på jobb. Bussene er fulle i rushtiden. Da trengs det flere busser, ikke høyere avgifter. Det er alternativene til bil som må bygges ut, sier Sørensen.

Leder i Agderrådet og Bedre Stamvei for Sørlandet, KrFs Oddvar Skaiaa, sier han vil vurdere Røeds innspill.

Lillesand-ordfører Arne Thomassen, som er sterkt kritisk til planene om en ny bom ved Lillesand for å finansiere planlegging av ny vei mellom Arendal og Tvedestrand, synes Røeds innspill er spennende.