KRISTIANSAND: Påskeutfarten står for døren og tusenvis av nordmenn skal til hytta på fjellet. Dermed gjør også UP seg klar til innsats for å forsikre seg om at påsketrafikken går så problemfritt og ulykkesfritt som mulig.

— Jeg har et stort mål i påska, og det er null drepte og null alvorlige skadde i trafikken, sier Øystein Krogstad, distriktsleder for UP i Agder og Rogaland, til fvn.no.

I årene 2004 til 2008 skjedde det i gjennomsnitt 166 alvorlige trafikkulykker på landsbasis i påsken, ifølge statistikk fra Statens Vegvesen. I de samme årene ble fem personer drept, 21 hardt skadd og 239 lettere skadd i trafikken i løpet av påskehøytiden.

Trafikkfarlige familiefedre

UP kommer til å ha kontroller gjennom hele påska, men det er først og fremst utfartsfredagen, onsdagen før skjærtorsdag og 2.påskedag som er dagene de fokuserer på. På disse dagene er det såpass mye trafikk at det ikke er farten som bekymrer Krogstad mest.

— Da er det trafikkadferden som er verst. Det er familiefedre som tar noen hårreisende forbikjøringer som de kanskje tjener to minutter på. Vi er veldig observante på kjøreadferd. Det er så lite å tjene på de hårreisende forbikjøringene.

— Det skal kanskje ikke så mye til før dere slår ned på den typen adferd?

— Det skal ikke veldig mye til nei. Ser vi en farlig forbikjøring, så snakker vi fort om en bot på 5200 kroner. Vi kommer til å veldig obs på det i påsketrafikken. Da kommer vi ikke til å tillate mye slinger i valsen, slår en bestemt Krogstad fast.

— Men det er familiefedrene som er verst?

— Det er det når det gjelder kjøreatferd. Det er veldig betenkelig. De har jo dyrebar ballast i bilen, påpeker Krogstad.

Viktig med synlig politi

Han ønsker å understreke at den utstrakte kontrollvirksomheten i påsken ikke har som hovedmål å få inn penger i statskassa.

— Dette gjør vi for å få de som sitter bak rattet trygt frem dit de skal.

Også Trygg Trafikk oppfordrer bilistene, og da særlig familiefedre, til å unngå halsbrekkende forbikjøringer.

— De har jo ferie, så jeg vet ikke hvorfor de har det så travelt. Du vinner veldig lite med kjappe forbikjøringer. Det holder jo bare frem til neste kø, sier Liv Skare Falkum, distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder, til fvn.no.

Skare Falkum er av den oppfatning at det at UP er synlige i trafikken har en preventiv effekt.

— Det at UP er ute i trafikken er avgjørende for om det skjer noe alvorlig eller ikke. Bilførerne roer seg ned. Det som jo er utrolig er at de fleste av oss er mer redde for politiet enn for en ulykke. Vi er vel sånn laget at vi tenker at det ikke skjer oss. Men det er viktig å tenke på at den eneste som kan gjøre noe med din trafikksikkerhet er deg selv, konkluderer Skare Falkum.

- Ikke stress

  • Vi kommer til å ha fokus på utfartsveiene riksvei 42 og riksvei 9. Der er det jo til dels smale veier der man tjener enda mindre på å kjøre forbi når det er tett trafikk. Vi har jo hatt sånn si i fra kampanje mot ungdommen, så vi får vel her henstille til konene om at de må holde mennene sine i ørene, sier Krogstad.

Han legger til at UP selvsagt også kommer til å ha kontrollvirksomhet på E39 og E18. — Vi har noen plasser der vi er ekstra observante på.

Både Skare Falkum og Krogstad er klare i sine råd til påsketuristene.

— Hold køen og ikke stress!