thore westermoen.jpg Foto: Tore-AndrŽ Baardsen
1542411.jpg Foto: Søreide, Kjell Inge

Jernbaneforum Sør håper regjeringens togsatsing i Østlandsområdet baner vei for sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen med en ny strekning fra Porsgrunn til Gjerstad. Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) ser ikke bort fra at dette.

1542411.jpg Foto: Søreide, Kjell Inge

Dropper lyntogTorsdag ble det klart at samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) vil droppe lyntogsatsing til Bergen og Trondheim for å prioritere jernbanenettet rundt storbyene. Statsråden vil først bygge ut jernbanen for å løse kollektivoppgavene rundt storbyene, og særlig i Oslo-området.

Arnstad sier til Fædrelandsvennen at Vestfoldbanen helt til Porsgrunn er en viktig del av intercityutbyggingen på Østlandet, og at utbyggingen har kommet langt.

— Vestfoldbanen er selvsagt viktig. Stortinget har bevilget over 1 milliard kroner til videre utbygging av Vestfoldbanen bare i neste års statsbudsjett. De to store utbyggingene på denne strekningen i dag er Holm-Holmestrand-Nykirke og Farriseidet-Porsgrunn, sier Arnstad.

— Vil dette gjøre det lettere å realisere sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen?

— Det kan være en fremtidig mulighet, men det er et spørsmål regjeringen ikke har tatt stilling til, svarer Arnstad.

thore westermoen.jpg Foto: Tore-AndrŽ Baardsen

Håper på pengerLeder av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen , velger å tolke utsagnene positivt.

— Hvis Arnstad vil ha intercity til Skien så kan det åpne for det vi kaller "genistreken", nemlig den 59 kilometer lange strekningen fra Porsgrunn til Brokelandsheia, sier Thore Westermoen. Han håper planlegging av denne strekningen kan komme inn på Nasjonal Transportplan som legges fram neste år.

— Vi må se til at ikke alt havner rundt Oslo, men jeg tror Bergen og Trondheim er mindre aktuelle enn det vi kjemper for, sier Westermoen.

Westermoen sier at de er avhengig av en intercitybane gjennom Vestfold og til Grenlands-området før en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. En ny sammenkobling fra Porsgrunn til Gjerstad vil korte reisetiden mellom Oslo og Kristiansand med en til halvannen time.

Vil reise raskere

Blant passasjerene som skulle med kveldstoget fra Kristiansand mot Oslo var det også flere som ønsket kortere reisetid.

May Lill Voll reiste med toget fra Kristiansand til Oslo, og skulle videre til Ringebu for å gå på ski i fjellet. Hun reiser mye med tog, og ser gjerne at reisetiden kuttes med over en time.

— Jeg tror det vil gjøre at jeg for eksempel reiser mer på helgeturer til Oslo. Det er stor forskjell på fire og en halv time og tre og en halv time, sier Voll. Hun foretrekker tog som fremkomstmiddel fordi det er rimelig og at hun er garantert plass til sykkelen hun pleier å ha med i sommerhalvåret.

— At de satser på sentralisering rundt Oslo er jo ikke noe nytt, men jeg ser jo fordelene. Godt utbygd jernbane kan lette noe av presset i hovedstaden, men jeg synes ikke det trenger å være noen motsetning mellom å bygge ut rundt Oslo og å gjøre det i distriktene, sier Voll.