KRISTIANSAND/SØGNE: Nå beskylder Søgne kommune sin ellers så gode nabo, Kristiansand, for regelrett sommel.

— Det er uheldig at vi ikke får til like regler på tvers av kommunegrensen, mener Dag Arntsen, plansjef og havnesjef i Søgne kommune.

Fra 20. mai innfører Søgne ny fartsforskrift for hele kommunen: Maks fem knop nærmere enn 50 meter fra land, i tidsrommet mai til august.

Det var politimesteren som i fjor sendte ut brev til alle kommuner med anmodning om å innføre denne forskriften, for å øke sikkerheten og unngå full forvirring til sjøs.

I dag finnes det hele 33 ulike fartsforskrifter for sørlandskysten.

Lagt død

Kristiansand avventer, og får nå på pukkelen. Båtfolket ferdes på kryss og tvers, og kommunegrensen er vond å se under vann.

— Vi hadde veldig gjerne sett at Kristiansand gjorde det samme, så det ble like regler i våre kommuner. Ideelt sett hadde hele fylket hatt samme forskriften, poengterer Dag Arntsen.

I Kristiansand skylder man på vakling i nabokommunene for at ny fartsforskrift ble kastet på båten.

— Da vi så at noen ville ha fem knop, og andre syv, med ulike tidsbegrensninger, la vi saken død. Men vi kommer tilbake hvis vi kan bli enige om en felles fartsgrense i alle kommuner, forklarer havnedirektør Stein E. Haartveit.

— Men burde ikke Kristiansand hatt samme regel som Søgne?

— Det kan man si, men Lillesand er også det samme markedet, svarer havnedirektøren.

Og der har de ønsket syv knop, men lander trolig på fem, som resten av Aust-Agder.

Båtfolket støtter

Politiet ønsker fortgang, først og fremst av hensyn til båtførere som ikke kan de 33 fartsforskriftene på rams.

— Det viktigste er at folk innser at det å kjøre 40 knop ti meter fra land utgjør en fare. Å ferdes på sjøen er ikke det samme som på landeveien, plutselig kommer en bølge eller et skjær, uttaler politioverbetjent Ove Austenaa, koordinator for sjøtjenesten i Agder politidistrikt.

Kristiansand har i dag fartsbegrensning i flere enkeltområder, som Tømmerstø og Vesterhavna/Østerhavna, med maks tre eller fem knops fart. Alle andre steder er det kun krav til å ferdes aktsomt.

En felles forskrift virker fornuftig, ifølge en representant for båtfolket.

— Kristiansand bør skule til nabokommunene, ta tak og få tatt en avgjørelse. Jeg har selv registrert mye uvettig kjøring, og felles regler vil minske faren for ulykker, mener Vidar Lorentzen, leder av Kristiansand Motorbåtklubb.

Mandal er godt i gang, og tar sikte på å vedta fem knops grense 50 meter fra land innen sommeren. Havnefogden innstiller på at den mye omtalte Nordfjorden blir unntak, med 15 knop.

Lillesand og Arendal er de eneste kommuner på Agder som har hatt en generell fem knops grense i flere år.