KRISTIANSAND: — Jeg er utrolig godt fornøyd med oppmøtet. Vi var litt nervøse på grunn av fint vær og landskamp på tv, men det er helt tydelig at saken engasjerer, sier miljøpolitisk talsmann i Hamre Vel, Espen Solum.

I går var han én av de rundt 150 personene som deltok på kommunens presentasjon av utbyggingsplanene for Kristiansand Lufthavn, Kjevik. Før møtet satt i gang på Ve skole marsjerte Hamre Vel og deres støttespillere fra riksveien til møtelokalet i protesttog.

Det er ny vei til flyplassen som er stridens kjerne. Her har Hamre Vel i lengre tid gått imot Avinors foretrukne utbyggingsalternativ. Avinor ønsker bro like nord for Hamresanden og vei langs elva rundt rullebanen i sør. Hamre vel vil ha broen lenger nord og tunnel tvers gjennom rullebanen. De krever også at Moneheiatunnelen straks blir en del av ny vei til Kjevik.

VEISTREKNING.

Etter at kommunen hadde lagt fram de forskjellige alternativene ble det åpnet for innspill på folkemøtet. Veistrekningen fra E18 ut til flyplassen ble fort hovedtema.

Espen Solum mener etablering av næringsarealer på 50.000 kvadratmeter på Kjevik krever en bedre vei fra E18. — Trafikkmengden vil øke med 50 prosent. Dette betyr at man må ha en firefelts vei og tunnel. Strekningen er allerede svært utsatt for trafikkulykker, og uten store utbedringer vil også dette øke drastisk.

Teknisk direktør i Kristiansand kommune, Ragnar Evensen, forklarer at finansieringen bestemmer mye for hva slags alternativ man til slutt går for.

— Tunnel er det dyreste alternativet, og samtidig det som krever mest. Man ønsker selvfølgelig at løsningen skal bli best mulig, men dette skal også finansieres. Evensen beskriver interessen fra lokalsamfunnet som overveldende.

— Det er overveldende, men jeg er ikke overrasket. Det er et stort og tungt tiltak som skaper engasjement.

MILJØ i FOKUS.

Miljøet fikk også oppmerksomhet under folkemøtet. For å hindre erosjon har det blitt foreslått å steinlegge Hamresanden. Det har ikke falt i god jord hos beboerne, og flere benyttet anledningen til å gi klar beskjed om at man bør fokusere på andre alternativer.

Tre karplantearter, 12 sommerfuglarter og fire blomsterfluearter står i fare for å forsvinne fra området under utbyggingen. De er alle utrydningstruede, men sjefsingeniør i byutviklingsenheten, Hilde Gulbrandsen, forsikret de fremmøtte om at man ser på flere forskjellige alternativer for å hindre at dette skjer.