KRISTIANSAND: — Det er spesielt velforeningen som har ønsket alternativer som ikke ender opp i Kjosbukta, forklarer prosjektleder Asbjørn Heieraas fra Statens vegvesen.

I stedet for å se lyset ved bensinstasjonen i Kjos, dukker disse to forslagene opp i dagen omtrent i krysset Langenesveien/Voie Ringvei, altså en kilometer lenger vest.

Før jul presenterte veivesenet fem forslag til ny riksvei 456. Disse var silt ut blant totalt 30 mulige traseer. Samtlige innebærer tunnel på om lag to tredeler av den 3,3 kilometer lange strekningen.

De to «nye» forslagene hørte med blant de opprinnelige 30, men ble vraket fordi de fanger opp rundt 1000 færre biler, og legger større press på Voie Ringvei.

Felles for alle linjene er tunnel forbi Auglandsbukta, mens bare én av dem går i dagen forbi Kjosbukta. Denne blir ifølge veivesenet stadig mindre aktuell ut fra miljøhensyn.

15. februar bestemmer formannskapet i Kristiansand om alle de syv skal konsekvensutredes, slik veivesenet ønsker. 1. juni anbefaler veivesenet så ett alternativ, før det blir kommunal saksbehandling med endelig vedtak av kommunedelsplanen i bystyret før jul.

Per i dag er planen å bygge ut strekningen Hannevika-Fiskå/Trekanten fra 2008, og etappe to til Kjos fra 2023. Om lag 10-20 boliger må rives, avhengig av veivalget. Prisen blir på rundt én milliard kroner.

VEGARD DAMSGAARD