KRISTIANSAND: Flyturen til far og sønn Tord Trondsen (50) og Trond Ivar Trondsen (26) fredag ettermiddag gikk langt fra som planlagt. Under innflygningen til familiens private flystripe på Støylen ved Hornnes, merket pilot Tord Trondsen at noe var fryktelig galt.

— I det vi skulle lande, frøs det is på vingene. Flyet mistet rett og slett løftet. Normalt gir man da full gass, men flyet gikk bare rett gjennom. Vi traff en tretopp, fikk rotasjon, og gikk rett i bakken, forteller Tord Trondsen til fvn.no.

Flyet delt i to

Mikroflyet hadde en hastighet på mellom 80 og 90 kilometer i timen da det traff treet.

— Vi falt mellom 15 og 20 meter rett ned. Flyet ble delt i to, og ble totalt havarert, sier Trondsen.

Til alt hell kom både far og sønn fra flystyrten uten alvorlige skader. Begge ble brakt til Sørlandet sykehus i Kristiansand med ambulanse, men sønnen Trond Ivar Trondsen ble skrevet ut fredag kveld etter å ha gjennomgått en sjekk.

Faren ble fredag kveld operert for et komplisert brudd i ankelen. Foruten bruddet, pådro han seg enkelte skrubbsår og løse tenner.

— Ankelen ble helt knust. Jeg skal operere igjen om en uke. Men forholdene tatt i betraktning gikk det veldig greit. Det kunne gått fryktelig galt, sier piloten fra sykesengen.

Hang fast i flyet

Han forteller om noen uvirkelige sekunder og minutter etter at flyet deiset i bakken.

— Jeg tenkte først og fremst på hvordan det gikk med sønnen min. Flyet er materielle ting som kan erstattes. Min sønn har i ettertid fortalt at jeg ble slått bevisstløs. Han fikk ikke kontakt med meg, og så at det blødde fra munnen min. I tillegg hadde beinet en unaturlig stilling. Motoren sveiv, og vi hang fast i flyet.

De to fikk etter hvert kommet seg løs fra sikkerhetsselene, fikk av seg hjelmene, og varslet ambulanse.

— Det var utrolig at han kunne gå ut av flyvraket, og at jeg fikk så få skader, sier 50-åringen.

170 landinger

Han har i ettertid funnet ut at temperaturen på bakken var minus ti grader. I lufta var temperaturen mellom to og tre plussgrader. Da far og sønn gikk inn for landing ble de møtt av en rå, fuktig luft, som ifølge piloten var årsaken til isingen på vingene.

Tord Trondsen begynte å fly for to år siden, og kjøpte mikroflyet ett år senere. Han har over 170 landinger bak seg, samt mellom 65 og 70 timer i luften.

— Jeg er fersk i gamet, men føler at jeg flyr greit. Jeg har i det siste hatt mange timer på kort tid, sier han.

Ikke skremt

Før ulykken fredag hadde far og sønn seg en lenger tur over store deler av Sørlandet.

— Dagen begynte med en nydelig tur opp fra flyplassen på Støylen. Jeg fløy ned til Søgne mikroflyplass, hvor jeg møtte sønnen min. Deretter fløy vi mot Ny-Hellesund, og over Flekkerøy og Høvåg, samt Lillesand og Birkeland. På vei opp landet vi på Evje mikroflyplass. Det gikk greit. Vi tok av derifra for å lande på min egen stripe, og var vel oppe i 2000 fots høyde over fjellene. Vi gled ned hele veien mot stripen, før vi merket at vingene frøs til. Det var en uhyggelig følelse. Deretter skjedde ting fort, forteller Tord Trondsen, som ikke har tatt skrekken etter ulykken.

— Jeg skal opp i flyet igjen. Jeg må få fikset det så fort som mulig. Hendelsen har ikke skremt meg noe, sier han.

Politiet fikk melding om flystyrten klokken 14.54. Luftfartstilsynet er rutinemessig underrettet om hendelsen.

FAR OG SØNN: Tord Trondsen og Trond Ivar Trondsen kom til alt hell fra ulykken uten alvorlige skader. (Foto: Privat)