KRISTIANSAND KVADRATUREN— Jeg har heldigvis honnørbillett. Vanlig billett koster jo 25 kroner - og det er mer enn nok, sier Braathen, som var på vei til Voie da vi traff henne.Det er ordfører i Kristiansand, Jan Oddvar Skisland (KrF), helt enig i. Han varsler nå omfattende arbeid for å reformere bussdriften og få ned prisene - helst betydelig.Opp først. Men i fylkeskommunen planlegger de det stikk motsatte: Vest-Agder kollektivtrafikk har bedt om ti prosent økning i prisene neste år.Hver bussbillett i Kristiansand subsidieres med drøyt åtte kroner fra det offentlige. Bussmetroen har økt antall passasjerer med 16 prosent - og det kjører flere busser. Dermed mangler cirka ni millioner kroner neste år.Fylkesrådmann Tine Sundtoft legger fram sitt budsjett torsdag, og vil ikke si hva hun til slutt går inn for.Skisland synes høyere pris høres katastrofalt ut.- Vi må ha ned prisen. Prognoser viser at Kvadraturen vil få kraftig økt biltrafikk fremover. Derfor må vi tenke mye mer offensivt om buss, sier han.Skisland er misfornøyd med Vest-Agder Kollektivtrafikk, og mener det ikke tenkes offensivt nok. Fremdeles mangler en skikkelig plan for effektivisering av bussdriften, selv om millioner av kroner er brukt på kollektivfelt.- Men vi er i gang med å intensivere dette arbeidet, sier kollektivsjef Kjell Vinkenes.Skisland mener det går for sent, og spør blant annet hvorfor ikke flere busser sendes gjennom Oddernestunnelen for å få opp farten.Åpner bykassa. Kristiansands ordfører vil nå åpne bykassa, og spandere noen kristiansandsmillioner på bussdrift - for å få ned prisene.- Fordi buss er sentralt for en storby, er jeg villig til å bruke kommunale penger. Men da er betingelsen at fylkeskommunen får fart på effektivisering av bussene, at fylket også øker pengebruken og at T.K Brøvig AS med alle sine busselskaper presses kraftig på pris, sier han.AS Bussen gikk med vel seks millioner i overskudd i fjor, men Brøvig-konsernet totalt håver inn rundt 40 millioner i overskudd årlig. Brøvig har monopol på bussdrift i Kristiansand til 2009.Fylkesordfører Thore Westermoen sier han er glad for at Kristiansands ordfører nå åpner for medansvar for bussdrift - og han ønsker initiativet velkommen.På holdeplassen for Venneslaruta sitter Malin Dale og Aina Wedege. Begge synes prisene må kraftig ned - for å få ned biltrafikken. Kvadraturen-Vennesla koster i dag 35 kroner.Tekst: Odd I.R. Ulebergodd.inge.uleberg@fvn.no - 38 11 36 48