KRISTIANSAND: Det er ikke en helt vill fjern drøm lenger.

I går formiddag påla Stortingets samferdselskomité (alle partier unntatt Frp) Jernbaneverket å utrede og starte planlegging av lyntogbane langs kysten på Sørlandet — med potensiell ferdigstillelse i 2020. — Geografien viskes helt ut. Unike muligheter åpnes. Vi snakker om den største utviklingen av Sør-Norge noensinne, sier Peter S. Gitmark, som tror banen kan bli virkelighet, med byggestart allerede i 2008. Høyremannen som vanligvis snakker vei, er plutselig blitt ellevill togentusiast. Gitmark er en forslagsstillerne bak ideen som i går fikk flertall.

Ring

Lyntogbanen mellom sørlandsbyene blir en del av det som heter «Den sørnorske høyhastighetsringen».

Den går ut på å lage en jernbane-ring fra Oslo til Bergen, ned kysten til Haugesund og Stavanger, videre langs kysten til Kristiansand og inn langs kysten til Oslo.

Togene skal gå i 270 kilometer i timen, både lokaltog og fjerntog.

Prosjektet vil koste 100 milliarder kroner pluss, men dette mener mannen bak hele ideen, fungerende samferdselspolitisk talsmann for Høyre, Øyvind Halleraker, er for småpenger å regne.

— Vi snakker bare om et åttendedels statsbudsjett. Bergensbanen kostet et helt statsbudsjett. Landet vil aldri bli det samme igjen. Høyhastighetsringen vil bety mye for 75 prosent av Norges befolkning, sier han.

— Og hvorfor i alle verden kjemper Høyre for dette nå, når dere ikke har makten?

— Saken har modnet seg. Jeg har tenkt i mange år, men det var først i fjor jeg våget å snakke åpnet om et så stort prosjekt. Da jeg sa fra, fikk jeg kjemperespons, og nå jobber vi så godt vi kan, sier Halleraker, som er lykkelig over flertallet på Stortinget.

Fly helt ut

Miljøfordelen er enorm. Man regner med stor reduksjon i flytrafikken med dertil hørende CO2-reduksjon på 40 prosent.

— Folk tar fly helt til det er mer praktisk å ta noe annet. Miljømessig er høyhastighetsbanen gull verdt. Fly blir ut, mener Halleraker.

På Sørlandet blir det viktigste at skillene mellom byene tørker ut, slik at vi etter hvert slipper å krangle om alt mulig.

For eksempel vil toget fra Kvadraturen til Flekkefjord ta 33 minutter. Arendal Kristiansand vil ta 26 minutter.

De ivrigste karriereklatrerne kan fortsette å bo i Kristiansand når de fristes av jobb i Oslo. Reisen til hovedstaden vil bare ta en time og 36 minutter.

Med lyntogbanen kan den gamle Sørlandsbanen inne i landet frigjøres til godstrafikk.