MANDAL: — Er ungdommen fritt vilt for Biltilsynet, spør faren til Joar, Per Johansen.

Han er sterkt oppgitt over at sønnen fikk mangellapp som viser en fart på den flunkende nye mopeden som ikke stemmer.

17-åringen hadde hatt sin nye moped i én uke, da han fikk innkallelse til å vise den fram på Trafikkstasjonen i Mandal to dager etter.

— Det var jo litt rart å få innkallelse like etter at jeg hadde fått mopeden, medgir Joar.

Faren Per var også med på kontrollen. Stor var forskrekkelsen hos dem begge, da det analoge utstyret hos Biltilsynet viste at moped hadde en topphastighet på 63 kilometer i timen - 18 kilometer raskere enn lovlig.

— Det var ikke rørt en skrue i mopeden etter at den var kjøpt, forsikrer Johansen.

Han dro prompte hjem for å teste den mot GPS-utstyr som familien har.

— Da kom jeg ikke opp i mer enn 52 km/t. Jeg tok derfor ny kontakt med Biltilsynet, som ba oss komme igjen neste dag, forteller han.

ANNEN HASTIGHET. Nå var det moderne digitale utstyret på plass, og nå viste topphastigheten 52,8 km/t.

— Jeg fikk vite at utstyret fra dagen før ikke skulle vært brukt. Men da må jeg spørre: Hvor mange mopeder er blitt avskiltet som følge av bruken av det gamle utstyret, sier Johansen.

Biltilsynet ville likevel ikke rive mangellappen, der det står at mopeden kan gå i 63 km/t.

— De ville undersøke litt mer, sa de, og så ringe oss. Men nå har det gått tre uker, sier Joar.

Han synes det er ubehagelig å ha en mangellapp på mopeden sin som ikke stemmer, ettersom han når som helst kan bli stanset av politiet med spørsmål om nettopp farten.

— Derfor unngår jeg å kjøre i Mandal sentrum, sier han.

RESSURSBRUKEN . Pappa Per Johansen spør om ressursbruken og om det er for lett å ta 17-18-åringene.

— For noen uker siden brukte politiet og Biltilsynet seks personer og fem biler da de ankom Mandal videregående skole for å sjekke mopeder. Hele skolegården ble sperret av. Hvordan kan ressursbruken forsvares, spør Johansen.

Han forteller at de nylig fant en stjålet båt i nærheten av der de bor.

  • Vi kontaktet politiet, som ikke hadde tid til å rykke ut. Da blir det så feil å høre hvordan de jakter på ungdommens mopedbruk, sier Johansen.

Han skjønner at det er viktig å stanse mopeder som kjører altfor fort.

— Men det blir vill vest når ungdommer og mopeder sperres inne i en skolegård, mener Per Johansen.

FAKTA

Den høyeste lovlige farten på mopeder er 45 km/t

Slike kan kjøres av alle 16-åringer med sertifikat.

Ved å ta plombering på lydpotten eller kjøpe uoriginal potte, kan farten økes til over 80 km/t.