KRISTIANSAND: — Jeg synes det er veldig hyggelig at det kommer en konkurrent til de aktørene som allerede flyr til Kjevik, sier Henriksen til Fædrelandsvennen.

Hovedkontoret til Falkonbridge holder til i Canada. Flere ganger i året reiser representanter fra Kristiansand til hovedkvarterer i forretningsøyemed. Dette blir nå lettere.

— I tillegg til Canada har vi kontor i Sveits og London. Samtidig er London gunstig siden det går fly til de fleste destinasjoner fra byen. Det øker helt klart fleksibiliteten vår, understreker Henriksen.

Issjefen fornøyd

– Dette er vi veldig godt fornøyd med. Vi får en god forbindelse til London og dermed videre til Europa på en veldig kjapp måte, sier Espen Hennig-Olsen, marketingdirektør i Hennig-Olsen Is.

Hennig-Olsen trekker frem de gode forbindelsene videre fra London til hele verden, samt viktigheten for bedriften.

– Vi driver en del buisness i London, så dette passer oss veldig bra, mener Hennig-Olsen.

- Viktig rute

– Dette er veldig bra og veldig viktig, både London sett for seg selv, og for videre reiser ut i verden, sier Birger Skeie, administrerende direktør ved National Oilwell Varco.

– Men vi er også veldig opptatt av nye ruter i Norge, både Stavanger spesielt for oss, men også Oslo. Men for all del, en rute til London er veldig positivt, sier Skeie.

Sunn konkurranse

– Flere aktører betyr økt konkurranse, som normalt vil sikre et markedstilpasset servicetilbud og konkurransedyktige priser. På lik linje med SAS, ønsker vi Norwegian velkommen som aktør på Kjevik, sier direktør Kjell Djupesland i Elkem AS, Supply Management i Kristiansand.

Djupesland mener direkte forbindelse til London er positivt, men sier tiden får vise hvor stort behovet til bedriften vil være.

– Oslo og direkterute til Trondheim er trolig mest aktuelt for Elkem. Flyselskapene, derunder Norwegian, er best posisjonert til selv å vurdere hvilke andre ruter det er forsvarlig og mulig å betjene fra Kjevik, sier Djupesland.