FLEKKEFJORD: — Vi har foreløpig ingen tips fra publikum, sier Øystein Grytten ved Flekkefjord politikammer.

Har dere noen ledetråder i saken?

— Nei, og ikke fikk vi sikret noen spor. De hadde reist herfra da de meldte om episoden, sier Grytten. Politiet har forsøkt å få tak i vitner til hva som kan ha foregått rundt traileren natt til søndag.

Fingeravtrykk og andre spor er det for sent å sikre seg, da bilen har vært inne på verkstedsjekk. D.D.E.-crewet stakk faktisk av med bevisene.

Etter konserten i Flekkefjord skulle bandets sjåfør Dag Rune Bergheim og turnéleder Espen Isachsen kjøre semitraileren med 30 tonn utstyr til neste konsertsted. De var tidlig søndag morgen på veg fra Flekkefjord over mot Kvinesdal da de i Svindlandbakkene ved Feda mistet all bremsekraft på trailerhengeren. Sjåføren fikk med nød og neppe avverget en ulykke.

Noen må altså ha manipulert bremsene på vogntoget lørdag kveld eller natt til søndag, før ferden gikk mot Trondheim.

Avansert sabotasje

Ved Volvo-verkstedet Volmax AS på Hamar fikk de inn bilen på søndag, og mekaniker Frode Nybakken (25) fant tikroningen som lå mellom slangeskjøtene, i munningen av en såkalt rangeringsventil.

— Jeg fant mynten med en gang jeg startet å undersøke bremsene. Den datt ut da jeg koblet fra slangene, sier han til fvn.no.

- Hvor godt kjent skal man være med bremsesystemer for å utføre en slik sabotasje?

— For å si det slik, du skal ha peiling, sier Nybakken.

Det er både intelligent og kreativt utført, og er gjort av en person med høy kompetanse på området.

Ventilfusk

Det er luftbremser på alle semitrailere, og i styringsssystemet mellom bil og henger sitter det en såkalt rangeringsventil skrudd på hengeren. Legger man en gjenstand inn i denne ventilen, og kobler slangen på igjen, " lurer" du ventilen, og setter styresystemet ut av drift.

Under oppstarten av et slikt vogntog opparbeides det først et visst lufftrykk før fjærbremsene på hengeren klemmes sammen, og først da kan man flytte hengeren.

Mister man trykket, trer fjærbremsene i kraft og alt står bom stille. Å bruke "håndbrekket" på en semitrailer vil si at man kobler av lufttrykket, og dermed slår bremsene inn.

Det er med andre ord ikke nok å kappe en slange, men styresystemet må settes ut av spill, slik at bilen fortsatt tror den har trykk på bremsene, mens det i realiteten ikke er det.

— Vedkommende som har lagt inn mynten må ha visst nøyaktig hva han gjorde, konkluderer mekanikeren.