Bergen (NTB–Kjell Sletta): Vegdirektoratet ønsker å få et regelverk som skal gjelde alle bomveier i Norge, og har derfor laget utkast til nye forskrifter. Forslaget er sendt ut på høring til en lang rekke instanser.

Det er i dag 44 bompengeprosjekter i drift. Antallet forventes å øke, fastslår direktoratet.

Fortsatt rabatt

I dag kan bilistene skaffe seg rabatt opp til 50 prosent i mange bomprosjekter ved å forskuddsbetale et beløp.

Vegdirektoratet er i utgangspunkt skeptisk til dagens rabattordning og påpeker at rabattene medfører at inntektene blir lavere og at perioden med bompengeinnkreving dermed blir lengre. Dessuten medfører rabattsystemet administrative kostnader.

Direktoratet går likevel inn for å opprettholde rabattordninger, og begrunner dette med at dagens rabattstruktur er godt innarbeidet og skjermer brukere som kjører mye.

Høyere innbetaling

I forskriftene legges det likevel opp til en del endringer som vil gjøre rabattordningene dårligere for mange bilister.

Forslaget går ut på at det må innbetales minst 1.500 kroner for å få rabatt. Da får man 30 prosent. Ved innbetaling av 3.000 kroner blir rabatten 40 prosent mens 6.000 kroner i forhåndsbetaling gir 50 prosent rabatt. Disse satsene skal gjelde ved alle bomprosjekter.

I Oslo vil endringen innebære at bilistene må innbetale større beløp enn i dag for å få rabatt på Fjellinjen. I dag gis det over 30 prosent rabatt ved kjøp av 25 klipp til 340 kroner.

I bomringen i Bergen gis det også 30 prosent rabatt ved kjøp av klippekort til under 300 kroner. Også her må bilistene binde opp atskillig større beløp enn i dag for å få rabatt.

Årlig innkreving

Forslaget går også ut på at alle som har en avtale om rabatt mot forskuddsbetaling vil få en ny faktura årlig.

I dag bygger rabattsystemet på at man kjøper et visst antall klipp. Dersom man kjører lite kan et slikt klippekort holde i flere år. Etter forslaget vil bilisten årlig bli avkrevd et beløp som skal bringe saldo opp på det opprinnelige beløpet.

Det betyr at en bilist som har kjøpt et rabattkort til 6.000 kroner og bare har brukt 1.000 kroner i løpet av ett år må innbetale 1.000 kroner etter 12 måneder for å opprettholde rabatten.

En konsekvens av dette nye systemet er trolig også at bilister som kjøper rabattkort ikke vil slippe unna takstøkninger. Hvis en bilist har 50 prosent rabatt og taksten for enkeltpasseringer øker fra 15 til 20 kroner kan han kjøre for kr 7,50 til klippene er oppbrukt. Med det nye opplegget vil han måtte ut med 10 kroner per passering.

Forskriftene vil bli endelig fastsatt av Samferdselsdepartementet.