KRISTIANSAND: Designsjef Trond Heitmann synes gullet Fædrelandsvennen har fått for beste redaksjonelle design er en stor anerkjennelse.

Se video fra prisutdelingen her

— At vi får gullet for God Helg betyr mye for oss. Vi jobber hardt for å holde dette magasinet på et høyt nivå, også designmessig, sier han.

Avisen hadde sendt inn en spesiell utgave: 20. oktober i fjor. Den ble preget av reportasjen av Andreas Hall Torgersen.

Juryen mener designen er god og luftig.

Null annonser

En avis helt uten annonse. Påfunnet ga reklamebyrået Tvers solid uttelling i tevlingen.

— Det ble gitt ut en helt vanlig avis, men fullstendig uten annonser. På alle de ledige feltene som oppsto, hadde vi skrevet små, morsomme tekster som fortalte leserne hva de normalt ville ha funnet der, sier Bjarne Hiis.

Påfunnet gjorde at Drammens Tidende fikk revitalisert sin status som budskapsbærer hos oppvåknede annonsører. Internt i mediehuset ble papirannonseavdelingen igjen oppfattet som et utfordrende sted å jobbe. (Internett hadde overtatt sexy-statusen.) Og leserne ble klar over hvor stor pris de satte på de daglige annonsene for kylling og meget annet, som de alltid hadde tatt for gitt.

I tillegg skaffet det reklamebyrået Tvers AS fra Arendal, hvor Hiis er daglig leder, to solide utmerkelser under gårsdagens arrangement for reklame- og designbransjene på Sørlandet, «Sabla bra.»

Gull og hederspris

  • Gull i kategorien Kampanje, som er en underkategori under Reklame. Og selveste Grand Prix-prisen innen Reklame. Det er «Best in Show» for reklame, forteller Camilla Nordahl, som står i spissen for 2008-utgaven av denne årlige reklame- og designkonkurransen.

  • Det lå et grundig forarbeid bak det vi gjorde. At det ga slike resultater, er jo fryktelig moro, erkjenner Bjarne Hiis.

Samtalen med Fædrelandsvennen finner sted i skjul, for det er ennå noen timer til vinnerne ropes opp - selv Hiis' egne medarbeidere vet ikke at de har vunnet, og sjefen vil ikke ødelegge moroa for noen.

Faglig påfyll

Denne gangen var «Sabla bra» delt opp i to bolker: først faglig ettermiddagspåfyll gjennom foredrag og paneldiskusjon, så prisutdeling, middag og bransjefest på kvelden. Alt sammen på Kick i Dronningensgate i Kristiansand.

Først ut med foredrag var Fædrelandsvennens ferske sjefredaktør, Hans Christian Vadseth, som blant annet svingte innom nødvendigheten av å snakke med og ikke til. Deretter viste den «gudbenådede designeren» Halvor Bodin (paneldeltaker Njål Berge) en rekke eksempler på sine arbeider i magasinet no. Bodin måtte for øvrig tåle å få sine evner som formidler trukket i sterk tvil av samme Berge.

Tja

Utgangspunktet for paneldiskusjonen var den klassiske problemstillingen om at alt var bedre før. Om noen hadde ventet en entydig konklusjon hva reklame og design angår, så kom den ikke. Begrepet «før» ble for øvrig tolket som henholdsvis 2002, 1990-årene og 1970-årene - i tråd med panelets alderssammensetning.

Nevnte Njål Berge var den som sprutet mest med karakteristikkene, ikke minst av egen bransje og av internett, som han mente er «et flatt, kjedelig medium som ikke passer til å annonsere på.»

Hele greia ebbet ut i en lett forvirret diskusjon om hva som er reklamens oppgave. Njål Berge fikk ikke med seg hele panelet på at det er å bidra til økt salg.

Men etterpå var det altså fest.