MANDAL: Statens havarikommisjon for transport er ennå ikke ferdig med den endelig rapporten om ulykken, ett år etter at Michael Storaker (18), Thor Egil Nilsen Vårdal (18), Karen Marie Ekrem Olsen (20), og Therese Daland Unosen (20) mistet livet i frontkollisjonen nederst i Trybakken.

LES OGSÅ: Nærmer seg slutten på granskningsarbeidet

I dag kommisjonen offentliggjort en foreløpig granskingsrapport.

Fortsatt gjenstår det arbeid med faktaopplysninger knyttet til fører og kjøretøyet.

Kommisjonen kan derfor ikke si hva årsaken til ulykken var, eller om det er håp om å finne ut hva årsaken var.

– Det er for tidlig å si, uttaler havariinspektør Martin Visnes til fvn.no, som begrunner forsinkelsene med manglende ressurser i kommisjonen.

Ombygd

Men havarikommisjonen skriver:

Foreløpige undersøkelser viser at bilens hjuloppheng var endret, men godkjent av veimyndighetene.

Det var i tillegg montert uoriginale, ikke godkjente, dekk og felger på

bilen. Ombyggingene gjorde at bilen hadde endrede kjøreegenskaper i forhold til en

originalutstyrt bil.

Kombinasjon

– Om dette er en årsak eller medvirkende årsak har vi ikke konkludert i forhold til. Men vi peker på at det er en utfordringer med ungdommer og biler med endrede kjøreegenskaper, sier havariinspektør Martin Visnes.

Føreren av personbilen var 18 år og hadde hatt førerkort i klasse B i cirka 3 måneder.

Kommisjonen skriver:

"Kombinasjon unge bilførere med ombygd bil er en fellesnevner for mange slike ulykker.

Disse skjer ofte i helgene, og rusproblematikk og kjøring med passasjerer er også viktige

fellestrekk. Selv om ikke alle faktaforhold er endelig klarlagt i denne saken, er ulykken i

Try/Søgne representativ for ungdomsulykker generelt, som har et stort potensial for

bedret sikkerhet. Problemstillinger omkring slike ulykker er godt kjent gjennom tidligere

forskning."

Hendelsesforløpet

Havarikommisjonen skriver følgende om hendelsesforløpet:

"Ca. 300 meter før ulykkesstedet ved Try i Søgne utvides veien til to felt i personbilens

kjøreretning. Her startet føreren en forbikjøring av de to forankjørende bilene ved at den

la seg over i midtre kjørefelt. Ved inngangen til en venstrekurve fikk personbilen skrens

mot venstre og kom over i motgående kjørefelt. Her kolliderte den med fronten av en

møtende DAF lastebil som veide cirka 10 tonn. Sammenstøtet var så kraftig at både føreren

og de tre passasjerene i personbilen omkom. Føreren av lastebilen ble ikke fysisk skadet,

og ingen andre biler var involvert i kollisjonen."

Ungdommene var på vei fra Kristiansand mot Mandal i en BMW

318i personbil den 10. september 2010 cirka kl. 2030. Personbilen hadde to biler foran seg som kjørte i samme retning. Veien på ulykkesstedet

har en stigning på cirka 7 % i sørgående retning. Det var bar og våt asfalt.