SONGDALEN / KRISTIANSAND: Fredag og lørdag fikk Agder politidistrikt flere meldinger om ulovlig iskjøring. Naboer ble holdt våkne av de nye løpsbanene.

– Vi har fått noen meldinger om ulovlig kjøring på Røyrevatnet i Songdalen. Det er noen som har kjørt bil på vannet, men vi har ikke tatt noen ennå, sa politiets operasjonsleder Asbjørn Enoksen ved Agder politidistrikt, til fvn.no.

Også lørdag fikk politiet tilsvarende meldinger, men heller ikke da ble noen tatt for ulovlig kjøring på vannet.

– De har holdt på hver kveld siden nyttårsaften. Det er mest lokale folk og de setter opp kjegler og lager løype, forteller en av naboene som har reagert på iskjøringen.

For noen år siden var kjøring på is gjenstand for en stygg ulykke på Oggevatn. Også på dagtid skal kjøretøyer ha vært ute på isen.

– Noen har ikke peiling på iskjøringen og kjører da gjerne på dagtid. Da er det mange som står på skøyter, og hvis de da begynner å kjøre med firehjulinger, mopeder og biler mellom folk så blir det problemer, mener naboen som mener at det er et tidsspørsmål før det skjer en ulykke.

Isen knaket.

Da Fædrelandsvennen var på Livatnet sent lørdag kveld var det opp mot 15 biler som kjørte på vannet. Ofte var det over ti biler ute på vannet og organiseringen var heller dårlig.

Bilene kjører ut på vannet like ved et elveleie bak bensinstasjonen i Kilen. Da bilene kjørte på isen knaket isen faretruende under bilene som kjørte.

– Vi hører jo at det knaker og er livredd for at det skal gå galt, sier en kvinne som har sett de bilglade ungdommene som kjører på Livatnet og Røyrevatnet.

Ifølge Friluftsliv året rundt trenger man fire cm tykk is for å bære en skøyteløper, ti cm tykk is for å bære en hest, 20 cm tykk is for å bære en bil og 30 cm tykk is for å bære en stor varebil.

Ulovlig kjøring.

I dag er det en forskrift knyttet til lov om motorferdsel i utmark og vassdrag som gjør det ulovlig å kjøre bil på vann i fritidssammenheng uten spesiell tillatelse. Direktoratet for naturforvaltning har hatt nytt regelverk ute på høring, men heller ikke de nye reglene vil trolig åpne for vill vest på islagte vann.

Følgende står den endelige høringsuttalelsen fra direktoratet.

”Viktige hovedgrep i forslaget er:

Nei til fritidskjøring

Videreføring av regler for bruk av motorfartøy på vassdrag”

Foto: Ingolf Stokkeland.

Vil ha mer motorsport.

Naf Motorsport Kristiansand snakket så sent som i høst om muligheten for å tilby kjøring på is. Ingenting konkret kom ut av tankene, men de holder fortsatt mulighetene åpne for et organisert tilbud.

– Vi har så vidt snakket og tenkt tankene rundt at det burde vært iskjøring, men det er langt fram. Man må jo finne en egnet plass og det er ikke mange uker med god is her sør, sier daglig leder for NAF Motorsport Kristiansand, Kjetil Sivertsen, til fvn.no.

Selv om motorsportmiljøene vil kjøre organisert på vann så er veien fram lang.

– Stort sett bedriver de som kjører på is uorganisert, selv om det hos enkelte kan være enkelte forsøk på å organisert. De driver uten helsepersonell, forsikringer og lisenser. Det er mange ting og formaliteter som må på plass før det kan komme i gang iskjøring.

Bør det være lov å kjøre med bil på isen? Si din mening i debatten!

Foto: Ingolf Stokkeland. Foto: Ingolf Stokkeland