KRISTIANSAND: Vi kjøper og selger stadig oftere gjenstander og varer på nett, både på rubrikksteder som Zett og Finn, og på auksjoner som QXL eller Ebay.

Og du kan få kjøpt omtrent hva som helst på nett. Ponnier og nymfeparakitter, smøreolje til heisekraner, nesehårsbørster i gull, i tillegg til de "vanlige" handelsvarene bil, båt, elektronikk, musikk, film, flybilletter — og kosttilskudd, selvsagt.

Den nye boomen er nettbutikker for kvinner, der sminke, undertøy og sexy kjoler på syltynne modeller ryker ut raskere enn du klarer å avgjøre kvaliteten på det du kjøper.

Men det ser ikke ut til å stanse forbrukerne.

Fire av fem shopper

Synovate MMI gjennomførte nylig en undersøkelse på nordmenns e-handelsvaner.

Undersøkelsen viser at fire av fem sørlendinger over 15 år har brukt nettet som kilde til å handle gjenstander eller varer, og det er en ti prosent økning fra 2006. De urbane kjøper flest flybilletter mens de på landet kjøper flest bildeler på nett.

Kvinner shopper mest

Det er først og fremst kvinner som scooper nettbutikkene. Først når en kommer til femteplass på listen, musikk og film, er mennenes kjøpeiver større en kvinnenes, mens elektromarkedet saumfares ofte av menn med duppeditt-dilla.

Det er fortsatt unge som dominerer netthandel, mede ett unntak: De over 60 år topper listen for kjøp av helsekostprodukter.