VALLE/KRISTIANSAND: — Det ville ikke vært uvanlig at vannstanden på ulykkestidspunktet ville ha vært omkring 1,5 meter høyere enn det den var, sier mediekontakt i Agder Energi, Realf Ottesen, til fvn.no.

Mandag kjørte en 67 år gammel kvinne fra Bygland utfor veien like sør for Fånefjelltunnelen på riksvei 9 i Setesdal. Kvinnens bil raste utfor veien og stoppet helt ved vannkanten. Ingen så hendelsen, og ulykken ble først oppdaget tirsdag morgen av to menn i en forbipasserende bil. Da hadde kvinnen sittet fastklemt i over 13 timer.

BLE IKKE SETT: Det gikk mellom 13 og 15 timer før noen oppdaget bilen som hadde rast utfor veien sør for Fånefjelltunnelen i Bygland. Foto: Politiet

— Tilfeldigheter Nå kan Agder Energi fortelle at flere tilfeldigheter gjorde at vannivået var senket hele 2,69 meter under det som er høyeste regulerte vannstand i Byglandsfjorden.- Det var i hovedsak to årsaker til at vannstanden var senket til dette nivået. Det var meldt mye nedbør denne uken, noe som fort kan føre til flomskader lenger nede i dalen. I tillegg pågår det erosjonssikring ved Ose i Bygland, sier Ottesen.

I tillegg forteller konserndirektøren at man i disse dager senker vannstanden for å optimalisere gyteforholdene for bleke i vassdraget.

Vannstanden varierer mye

  • Det er vanskelig å slå fast hva som ville vært en normal vannstand dersom disse forholdene ikke hadde vært til stede. Men jeg kan si at det ville ikke vært unaturlig at vannstanden var 1,5 meter høyere enn det var på mandag, gjentar han.

Ifølge Ottesen kan vannstanden i Byglandsfjorden vareiere mye fra dag til dag. Han sier at senkingen av vannstanden til det nivået det var da ulykken inntraff, flere dager i forkant.

— Det er viktig å si at det er vanskelig å definere hva som er en normal vannstand på denne tiden av året. Værvarselet og produksjonsplanlegging er blant de tingene som spiller inn, sier han.