KRISTIANSAND:

Kirsten Lindeberg, veisjef, Aust-Agder

Tar du ansvaret for at det gikk helt galt på E 18?

– Veivesenet skal ta sin del av ansvaret. Det er vår oppgave å holde veiene åpne. Det gikk galt fordi det kom en rekke biler på veien som ikke burde vært der, blant annet vogntog. Dessuten er ikke veien dimensjonert for den trafikkmengden som er – og i uvær blir det ekstra ille.

Men det visste du på forhånd. Hva gikk galt?

– Det er ikke sikkert noe ble gjort feil, men det er på det rene at vi ikke greide å innfri folks forventninger til oss. Nå skal vi analysere.

Burde dere ikke varslet bedre, forberedt dere bedre, for eksempel med å stenge veien for trailere, rett og slett satt i gang kriseberedskapen fortere?

– Vi har ennå ikke satt i verk noen egen kriseorganisasjon. Dette er et snøvær og en krisepreget situasjon som foreløpig takles innenfor vanlige linjer og rutiner, men med all den trøkk og energi vi greier å utløse.

Hvorfor ikke kriseberedskap?

– Vi har kompetanse og erfaring, men i slikt ekstremvær skorter det på antall mennesker. Vi er ikke dimensjonert for å takle en så spesiell situasjon.

Det visste du også på forhånd, hvorfor satte dere ikke i gang en skikkelig kriseplan ?– Vi har hatt flere møter med Mesta om været – og vi var forberedt, men ser likevel at vi kunne gjort ting annerledes og enda bedre.

Hva da?

– Vi beklager sterkt at folk ble sittende i kø så lenge.

Jeg spurte hva som kunne vært gjort annerledes?

– Det må vi analysere, slik at dette ikke skjer igjen. Vi skal ha grundige vurderinger før vi konkluderer.

Bjørn Hareide, politimester:

Tar du ansvaret for at det gikk helt galt på E-18?

– Jeg tar ikke ansvar for veivedlikeholdet, det har veivesenet. Mitt ansvar begynner først når ting ikke fungerer og det er krise. Klokka 02.05 onsdag natt benyttet jeg politilovens paragraf 27 og tok over det totale operative kriseansvaret. Vi rekvirerte ekstra brøyteutstyr, utover det kontraktene mellom veivesenet og Mesta la opp til, fordi vi mente mer utstyr var nødvendig. Vi gikk også til det ekstreme skritt å stenge veien.

Men du har jo et forebyggingsansvar og hvorfor stoppet ikke din etat alle trailere på forhånd?

– Vi luket ut vogntog som var dårlig skodd etter regelverket. Men å nekte alle trailere å kjøre er et dramatisk inngrep. Man nekter ikke uten videre folk å kjøre på en av landets hovedårer.

Men burde ikke du sørget for allerede mandag da værmeldingene kom, at en skikkelig kriseberedskap var på plass?

– Vi skal inn når krisen er et faktum. Man kan alltid diskutere i ettertid om man kan gjøre mer. Men forvalteransvaret for veiene tilligger altså veivesenet.

Men noe kunne du gjort annerledes?

— I etterpåklokskapens lys kan man diskutere om vi burde grepet inn før – og om veien burde vært stengt før. Men jeg gjentar at det er en dramatisk beslutning.

Hva gjør du nå, siden du har overtatt ansvaret og uværet fortsetter?

– Lokal redningssentral er fremdeles aktiv, men den skal berge. Ansvaret for veien er tilbakeført veisjefen. Det er hun som nå vurderer når den kan åpnes og eventuelt når den må stenges. Men vi vil følge situasjonen tett.

Er det riktig at et betydelig antall politifolk er på kurs?

— Nei, det var tenkt trening. Men i vårt område er all trening avlyst.

HJALMAR I. SUNDE, FYLKESMANN, Aust-Agder:

Tar du ansvaret for at det gikk helt galt på E 18?

– Jeg har ikke operativt ansvar. Jeg er derimot øverste beredskapsmyndighet. Det gikk galt på E 18 fordi det kom helt uante mengder snø, fordi veien er ekstremt dårlig og fordi det var et svært stort antall kjøretøy, ikke minst vogntog, på veien?

Som øverste myndighet kunne du instruert, alle visste jo at uværet kom og at veien er dårlig?

– Veien styres av veimyndighetene. Ved for eksempel flom, varsles vi av overordnet myndighet. Det kom ikke slike spesialmeldinger i dette tilfellet, selv om vi selvsagt har værmeldinger som tilsa noen ekstra kriseberedskap.

Men hvorfor grep ingen inn tidligere?

– Fylkesmannen forholder seg til nødmyndighetene som politi, ambulanse, brannvesen. I helt spesielle tilfeller kan vi etablere fylkesberedskapsgruppen. Det har vi ikke gjort, men det vil bli vurdert hvis situasjonen fortsetter å være ekstrem.

– Men hvem gjorde feil og hva ble feil?

Det er et meget godt spørsmål hvorfor det ble som det ble. Jeg vil som fylkesmann sørge for at disse spørsmål blir besvart. Denne saken skal nå granskes og gjennomgås nøye av meg, sammen med politimester og andre myndigheter.

Hvem mener du har ansvaret? Skriv din mening under.